Onderzoekers KU Leuven willen reclamebord de ruimte in sturen
Foto: Kris Van exel

Onderzoekers van de KU Leuven willen begin 2016 voor het eerst een reclamebord de ruimte in schieten. De bedoeling is om die manier geld in te zamelen voor het onderzoek naar de CubeSat, een nieuw type satelliet. Dat werd donderdag aangekondigd door de initiatiefnemers, die spreken van een wereldprimeur.

Het ‘SpaceBillboard’ dat donderdag werd voorgesteld, telt 400 vakjes. Bedrijven die hun boodschap op het reclamebord willen plaatsen, kunnen dat doen tegen de prijs van 2.500 euro per vakje. Dat betekent dat er op die manier tot 1 miljoen euro kan worden ingezameld. Daarnaast kunnen ook particulieren een persoonlijke boodschap de ruimte insturen, tegen een tarief van 1 euro per teken.

Het geld dat op die manier wordt ingezameld, wordt gebruikt voor onderzoek naar de CubeSat. Dat is een nieuw type satelliet, ongeveer ter grootte van een brood. Via die satelliet kan onder meer de klimaatverandering geanalyseerd worden.

Als alles goed verloopt, zal het reclamebord in januari 2016 samen met de satelliet gelanceerd worden in het Braziliaanse Alcântara. Het reclamebord zal zich dan 500 kilometer hoog bevinden en met een snelheid van 27.400 kilometer per uur zowat 15 keer per dag rond de aarde cirkelen. “Dat zijn de hoogste, en snelste advertenties ooit”, klinkt het.

De boodschappen op het bord zullen echter niet op aarde te zien zijn. Maar de advertenties zullen wel te zien zijn op de website www.spacebillboard.com, zegt Tjorven Delabie, een van drie doctoraatssstudenten die schuilgaat achter het project. “Daarnaast gaat het er voor de betrokken bedrijven vaak meer om het verhaal te steunen dat hierachter zit.”