‘Cliquetsysteem heeft geen sturend effect op mobiliteit’
Foto: BELGA

Het cliquetsysteem heeft in het verleden bewezen dat het een gewone belastingverhoging is. Het heeft geen sturend effect op de mobiliteit omdat de bestuurders het niet direct in hun portefeuille voelen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB woensdagochtend. Touring heeft op zijn beurt niets tegen de invoering van het systeem op voorwaarde dat de extra inkomsten geïnvesteerd worden in verkeersveiligheid, mobiliteit en loonlastenverlagingen.

De nieuwe Zweedse coalitie wil aan de regeling voor bedrijfswagens niet tornen, bleek dinsdagavond. Voor de dieselprijs zal enkel het cliquetsysteem worden gehanteerd. Dat betekent dat, in het geval van een prijsdaling, de accijnzen niet evenredig dalen. De bedrijven mogen rekenen op 1 miljard euro verlaging van de bedrijfsvoorheffing in de eerste twee jaar van de legislatuur.

Vergeleken met andere Europese landen rijdt de Belg enorm veel met de auto, vooral voor kleine verplaatsingen, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB.

‘Het cliquetsysteem is een gemiste kans, want het heeft geen positief effect op het gedrag van de Belg. De mensen voelen het niet meteen in hun portefeuille en gaan er dus geen rekening mee houden. De mensen gaan dus niet bewuster gebruik maken van hun auto’, aldus de woordvoerder van VAB. Het cliquetsysteem is volgens VAB een ‘goedkope vorm van rekeningrijden’.

‘Goed dat systeem wordt toegepast, maar onder voorwaarden’

Touring vindt het goed dat het cliquetsysteem wordt toegepast, maar koppelt er wel voorwaarden aan vast. De extra inkomsten moeten geïnvesteerd worden in mobiliteit en verkeersveiligheid. Danny Smagghe denkt daarbij onder meer aan extra middelen voor de federale verkeerspolitie, zoals een verhoging van het aantal gerichte alcoholcontroles. Voorts moeten er voor Touring loonlastenverlagingen komen voor de bedrijven en de werknemers.

Smagghe benadrukt ook dat het cliquetsysteem op een correcte manier moet toegepast worden. ‘Zodat het geen verhoging van de belastingen wordt, maar een verschuiving. Op die manier wordt het gebruik van diesel afgeremd en worden er hopelijk in de toekomst meer benzinewagens gekocht’, aldus Smagghe.