Palm Breweries verandert van naam en lanceert nieuw bier
Jan Toye, Jan Vandenwyngaerden en Andrew Lestiboudois. Foto: Bart Dewaele

Palm Breweries, de brouwer van het gelijknamige bier uit Steenhuffel, verandert zijn naam in ‘Palm Belgian Craft Brewers’, of kortweg Palm nv. Met die naamswijziging, en ook de lancering van nieuwe bieren en de heropening van de oude dorpsbrouwerij De Hoorn, wil het bedrijf inspelen op de trend van de consument om authentieke bieren te ontdekken en te beleven.

‘De naam Palm Breweries dekt niet de volledige lading meer’, legde gedelegeerd bestuurder Jan Toye dinsdag op de perspresentatie van de nieuwe strategie uit. Volgens Toye kwamen het vakmanschap en de relatie tussen brouwer en consument in de vorige naamgeving te weinig naar voor.

Met de nieuwe naam wil Palm ‘inspelen op de trend van de consument om de ‘craft’ brouwers te ontdekken en te beleven’.

Bier Cornet

Naast de naamsverandering onderneemt het bedrijf nog een aantal initiatieven om in te haken op de trend van de microbrouwerijen en de behoeften van de hedendaagse bierliefhebber, een meerwaardezoeker die actief op zoek gaat naar ambachtelijke en authentieke bieren en ook het bredere, historische verhaal achter het product wil leren kennen.

Zo lanceert Palm het nieuwe bier Cornet, genoemd naar de herbergier en brouwer van afspanning De Hoorn in Steenhuffel, die in de 17de eeuw voor de lokale edelheer een bier maakte dat op eiken vaatjes werd bewaard in de kelders van kasteel Diepensteyn. Geïnspireerd op dat verhaal ontwikkelde de brouwerij nu een zwaar, droog, blond bier met een subtiel houtaroma.

Daarnaast is ook De Hoorn gereanimeerd. In de oude dorpsbrouwerij, die zondag in het kader van het Hopfeest voor het eerst wordt geopend voor het publiek, mogen brouwers en ingrediëntenmeesters experimenteren met kleinere, meer ambachtelijke brouwsels en kunnen ze exclusieve Prestige-edities ontwikkelen, die op de markt gezet worden als Arthur’s Legacy, een eerbetoon aan de grootoom van Toye.

Ingrediëntenmeesters

Palm beschikt naar eigen zeggen over alle troeven om verder te investeren en te innoveren in het premium en prestige segment. Met Palm, Rodenbach, De Gouden Boom en Boon is ze de enige brouwerij die de vier authentieke gistingswijzen bezigt.

De aanstelling van vier ingrediëntenmeesters (kruiden, hop, fruit en hout) moet de expertise en kennis van de brouwersgroep verder verfijnen en uitbouwen.