'Banken gijzelen klanten bij herfinanciering woonlening'
Foto: Photo News
Wie wil inspelen op de lagere rentevoeten en zijn woonlening wil laten herzien, is deels gegijzeld door de eigen bank. Banken geven immers betere voorwaarden aan nieuwe klanten dan aan wie zijn lopende lening wil aanpassen. Maar door de kosten die een overstap met zich meebrengt is veranderen van bank vaak geen optie.

Dat blijkt een onderzoek van spaargids.be. Doordat de rentevoeten de jongste jaren sterk gedaald zijn doen veel mensen er voordeel bij om bij de bank langs te gaan om een herziening van de woonlening te vragen. In veel gevallen kan dat over de resterende periode dat de lening loopt duizenden euro's voordeel opleveren.

Wie zijn voorwaarden wil herzien moet de bank daarvoor een vergoeding betalen. In regel bestaat die deels uit dossierkosten, en deels uit een wederbeleggingsvergoeding. Dat is een compensatie voor de bank, omdat die een andere bestemming moet vinden voor het aan de klant uitgeleende geld. Wie naar een andere bank overstapt betaalt daarboven vaak ook nog schattingskosten en kosten voor het aanpassen van de lopende hypotheek. Volgens spaargids kan dat al snel oplopen tot 2.400 euro per 50.000 euro geleend geld.

Om die laatste kostenpost te vermijden gaan veel mensen daarom eerst horen bij hun bestaande bank. Maar die lijken zich wel bewust van de drempel die overstappen naar een andere bank met zich meebrengt. Daarom kunnen ze het zich veroorloven om minder gunstige tarieven aan te bieden dan concurrenten. Over de hele looptijd gezien is er voor de klant dan toch nog soms een voordeel om bij de eigen bank te blijven. 

Sommige banken, zoals KBC en Belfius  vragen daarom 1 procent bij herfinanciering van eigen klanten 1 procent meer dan aan nieuwe klanten. Bij Argenta is dat een half procent. Een bank als Crelan bekijkt eerst het voorstel van de concurrentie en bepaalt op basis daarvan de verhoging. De banken verdedigen de beslissing omdat ze bij het sluiten van de oude lening zelf ook kosten hebben gemaakt. 

Het aantal klanten dat bij een herfinanciering uiteindelijk kiest voor een andere bank is ondanks de hogere tarieven bij de eigen bank beperkt tot 7.000 in de eerste helft van dit jaar. Volgens Spaargids komt dit door de eerder genoemde extra kosten die een overstap met zich meebrengt. Die moeten worden teruggewonnen, anders heeft een overstap geen zin.