'Het schandaal van de nieuwe truitjes van de Rode Duivels'
Foto: rr
Gisteren stelden de Rode Duivels hun nieuwe truitjes voor. Aardig wat supporters merkten echter op dat het truitje verrassend veel lijkt op het doorsnee, low budget Adidas-sporttruitje. 'Wij hadden niet genoeg tijd', klinkt het nu bij de nieuwe kledingssponsor van de Rode Duivels.

De truitjes die de Rode Duivels zullen dragen tijdens de kwalificaties van het EK 2016 werden niet door iedereen enthousiast onthaald. Enkele fans merkten algauw op dat het truitje als twee druppels water lijkt op een goedkope variant van dertig euro, die Adidas begin vorig jaar op de markt bracht. Enig verschil: het Belgische vlagje op de borst en het prijskaartje van... vijfentachtig euro. 

'Het nieuwe truitje van de Rode Duivels, weliswaar zonder logo te koop op Zalando', klinkt het sarcastisch bij een Twitteraar. De andere merkt dan weer op dat een goedkoop Adidas-voetbaltruitje, wat pritt en het Belgische vlagje niet veel hoeven te kosten onder de noemer 'Maak je eigen Rode Duivels-truitje'.

Ken Aerts, directeur van Adidas in de Benelux, verklaart: 'We hadden simpelweg niet genoeg tijd om truitjes voor de Rode Duivels te maken', vertelt hij aan La Dernière Heure. 'Zo'n truitje maken kost achttien à twintig maanden. Uiteindelijk hebben we besloten een truitje te nemen dat al bestond in onze collectie, en het 'meer Belgisch' gemaakt.'

'Productieproces verschilt'

Benjamin Goeders, verantwoordelijke marketing bij de voetbalbond, bevestigt dat Adidas niet veel tijd heeft gehad het truitje te maken. 'De onderhandelingen met Burrda en Adidas hebben enkele maanden geduurd. Tijdens het WK bereikten we een akkoord.' De Rode Duivels moeten op 4 september, voor de oefenmatch tegen Australië hun truitjes al een eerste keer dragen. Daardoor had Adidas maar twee maanden om het truitje samen te stellen. 'Dit was de enige optie die we hadden om zeker te zijn dat de Rode Duivels truitjes hadden voor de EK-kwalificatie', aldus Aerts.

Vandaar dus de sterke gelijkenis tussen de goedkope Adidas-truitjes en het nieuwe tenue van de Rode Duivels. Maar hoe verklaart men dan dat de eerste dertig euro kost, terwijl de tweede vijfenvijftig euro duurder is? 'Het productieproces van één gewoon artikel en dat van een truitje van de nationale ploeg verschilt', legt Aerts uit. 'Het gaat niet gewoon maar om het plakken van een vlagje op een truitje. Bovendien zijn de hoeveelheden beperkt, in tegenstelling tot het doorsnee Adidas-truitje.'

Inmiddels wordt het verhaal zelfs al opgepikt door internationale media. 'Het schandaal van de nieuwe truitjes van de Rode Duivels', kopt de Franse toonaangevende sportkrant L'Equipe al.