‘Problemen met Desiro-treinen onaanvaardbaar’
Foto: Photo News

Jo Cornu, de nieuwe baas van de NMBS, erkent in een interview met het weekblad Knack de problemen met de nieuwe Desiro-treinen.

Cornu zit intussen ruim zes maanden aan het stuur bij de NMBS en stelt vast dat een aantal dingen in beweging zijn gezet. Zo werken de NMBS Holding en de NMBS aan een gezamenlijk informatica-platform en werden de ticketautomaten in de stations grondig verbeterd.

Maar het grote probleem van de spoorwegmaatschappij blijft de betrouwbaarheid van de treinen. ‘We zitten in de penibele situatie dat een trein gemiddeld om de 30.000 kilometer panne heeft. En onze nieuwste treinen, de Desiro’s, hebben gemiddeld al na 8000 kilometer een technisch defect. Dat is onaanvaardbaar’, aldus Cornu.

Die onbetrouwbaarheid van de treinstellen beïnvloedt ook de stiptheidscijfers, aldus Cornu. ‘In 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal.’

Cornu heeft de top van Siemens Transport, de fabrikant van de Desiro-treinen, al over de problemen aangesproken, maar volgens Cornu zit het probleem nog dieper. ‘In Europa is er bij de spoorwegen haast niets gestandaardiseerd. Wij leven in de mentaliteit van de negentiende eeuw als we een trein bestellen. Als een spoorwegmaatschappij een trein bestelt, koopt ze geen model dat elders goed spoort. Nee, die trein moet op tientallen vlakken worden aangepast naar de eigen noden en vragen,’ aldus Cornu.

Flexibele prijzenpolitiek

Cornu haalt ook de financiële toestand bij de NMBS aan. "Nu hebben we om en bij de 2,7 miljard euro schulden opgestapeld. Daar moet iets aan gedaan worden, gezien de precaire budgettaire toestand van de federale overheid. Er zullen serieuze inspanningen moeten geleverd worden, willen we niet dezelfde weg opgaan als Sabena."
 
Enerzijds moeten de inkomsten omhoog, terwijl ook de uitgaven verminderd zullen moeten worden. Opnieuw oppert Cornu de mogelijkheid van een commerciële ticketstrategie, waarbij "afhankelijk van het moment van reservatie de klant meer of minder betaalt". "Zo'n flexibele prijspolitiek zou ons ook helpen om de treinen beter te vullen." Wat de uitgavenzijde betreft, haalt Cornu meer automatisering aan, onder meer bij de verkoop van tickets. Op de vraag of de NMBS verder moet met minder mensen, antwoordt hij: "Niet met minder treinbestuurders en -begeleiders".
 
Stakingen
 
Met de spoorbonden wil Cornu blijven praten. "Ik probeer hen duidelijk te maken dat we elk jaar 250 miljoen euro extra schulden opbouwen en dat het zo niet lang meer kan. Als we willen vermijden dat er ons van buitenaf maatregelen worden opgelegd, door Europa of door de Belgische overheid, moeten we daarop anticiperen." De CEO heeft er een probleem mee dat een beperkte groep stakers het volledige spoorverkeer lamlegt, zo maakt hij duidelijk. "Bij de jongste staking was ongeveer 70 procent van het personeel aanwezig, terwijl maar 20 procent van de treinen reed. Dat vind ik niet kunnen."
 
Cornu is geen voorstander van een gegarandeerde minimale dienstverlening waarbij de dotatie verminderd zou worden als de vooropgestelde dienstverlening niet wordt gehaald. "Geen enkele werknemer ligt wakker van een mogelijke dotatievermindering voor de NMBS omdat er geen minimale dienstverlening is." Volgens Cornu kan de Franse SNCF, waar elk personeelslid op voorhand moet laten weten of hij aan een staking meedoet, als voorbeeld dienen voor de organisatie van de minimale dienstverlening. "Een andere mogelijkheid" is dat er alleen gestaakt wordt als een ruime meerderheid voor stemt.