Mat Honan, een journalist van het technologietijdschrift Wired, wilde achterhalen wat er zou gebeuren als hij werkelijk álles uit zijn Facebook-tijdlijn zou liken. ‘Het resultaat was dramatisch’, zegt hij.

Sociale netwerksite Facebook gebruikt allerlei gecompliceerde algoritmes om, aan de hand van uw gedrag op de sociale netwerksite (en op andere sites over het hele wereldwijde web), te bepalen wat er in uw nieuwsfeed verschijnt.

Mat Honan is een redacteur van technologietijdschrift Wired en dreef Apple ooit tot het beter beveiligen van zijn Apple-ID met een artikel over hacking. Nu wilde hij nagaan hoe zijn Facebook-ervaring zou veranderen als hij bij álles wat hij tegenkwam op de vind ik leuk-knop zou drukken. Op een overlijdensbericht na, likete hij gedurende 48 uur elke post op zijn tijdlijn. ‘De resultaten waren dramatisch’, aldus Honan in Wired. Een kleine opsomming:

Relateds

Eerst en vooral kwam de journalist in een eindeloze loop van zogenaamde ‘relateds’ terecht, content die Facebook selecteert als verwant aan de content die je geliket hebt. Meteen nadat je een bericht geliket hebt, schotelt Facebook je een ander bericht voor dat je ‘misschien ook leuk zou kunnen vinden’. Honan had al snel door dat hij op deze manier in een storm van nieuwe berichten zou terecht komen, dus besloot hij steeds de eerste vier berichten te liken, en er dan toch mee op te houden.

Ander karakter

Na een uur actief alles te liken, kreeg de nieuwsfeed van de journalist een heel ander karakter. De berichten van zijn vrienden werden vervangen door enkel nog berichten van bedrijven en nieuwsbronnen. Ook de content mills doken op.

Een andere vaststelling was dat nadat hij een pro-Israëlisch bericht over Gaza geliket had, heel zijn feed plots heel ‘rechts getint’ werd. Zo stelde Facebook hem een anti-immigrantenpagina voor. Hij likete het allemaal.

Wat Honan nog het meest stoorde aan de berichten op zijn tijdlijn, waren de ‘stomme’ berichten die tevoorschijn kwamen. Zijn nieuwsfeed stond vol met berichten van Buzzfeed over dansende mannen, Katy Perry’s achtergronddanser en foto’s van een baby die op Jay-Z lijkt. Hoewel de journalist het allemaal ‘sensationele rotzooi’ vond, likete hij het allemaal.

Mobiele versie vs. webversie

Honan stelde ook vast dat zijn tijdlijn in de mobiele Facebookversie er helemaal anders uitzag dan in de webversie. Op zijn smartphone kreeg hij enkel advertenties en verhalen van websites te zien, terwijl er op de desktop toch nog berichten van vrienden verschenen.

Impact

Honan had echter nooit gedacht dat zijn like-gedrag een impact zou hebben op de nieuwsfeeds van zijn vrienden. Hun tijdlijnen kwamen vol te staan met artikels die hij geliket had. Een van zijn vrienden vroeg zich zelfs af of zijn Facebook-account gehackt was. Iemand anders verklaarde dat 70 procent van de berichten op zijn tijdlijn artikels waren die Honan geliket had.

Alsof dat allemaal niet genoeg was, werd Honan uiteindelijk gecontacteerd door iemand van Facebook zelf, die hem in contact wilde brengen met het PR-departement van de sociale netwerkreus. Maar tegen die tijd was Honan al gestopt met liken. Hij probeerde nog na te kijken hoeveel dingen hij de afgelopen twee dagen geliket had, maar de lijst was niet meer te overzien. ‘Door bij alles op de vind ik leuk-knop te drukken, had ik Facebook veranderd in een plaats die ik niet meer leuk vond.'