Amerikanen lusten geen cupcakes meer

Het rijk van de cupcakes is uit. Dat verkondigen ze toch aan de overkant van de oceaan, nu het grootste Amerikaanse cupcakebedrijf Crumbs failliet werd verklaard. Moeten fans van de kleine geglazuurde cakejes zich zorgen maken?

Cupcakes zijn bij ons al een tijdje over hun hoogtepunt heen (hoe kan het ook anders, als we kunnen kiezen tussen cakepops, macarons, frogurt, cronuts en wat nog meer), maar in de Verenigde Staten hebben ze nu ook ‘officieel bewijs’ van hun tanende populariteit: Crumbs, een van de grootste cupcakeketens, heeft de boeken neergelegd. En volgens experts zullen zij niet de laatste zijn.

Dat is veelzeggend want de kleurrijke kleine cakejes zorgden destijds voor de weinige bedrijven die tijdens de recessie konden groeien (jezelf trakteren op een cupcake werd gezien als een goedkope manier om jezelf te verwennen tijdens een periode waarin bespaard moest worden) en werden in 2010 zelfs aangestipt als een belangrijke jobleverancier in de VS. Maar aan alle mooie liedjes komen een einde, al duurde dat van de cupcakes wel bijzonder lang.

De cakejes begonnen immers al bij het begin van deze eeuws aan hun wereldverovering. De New Yorkse Magnolia Bakery begon in 1996 opnieuw met de verkoop van de cakejes, maar het was dankzij een cameo in de populaire HBO-serie Sex and the City dat er opnieuw lange rijen stonden voor het snoepgoed. Leuke gebakshuisjes zoals het Gentse Julie’s House maakten de suikerbommen ook dichter bij huis beschikbaar.

Maar de charme van de cupcakes zit ook in het huiselijke gevoel van ze zelf te bakken. Wie geen idee had hoe hij bloem, suiker en marsepein omtoverde tot een cakeje dat eigenlijk te mooi is om op te eten, kon terecht in een van de ontelbare workshops. Die workshops bestaan nog, maar zijn toch minder aanwezig dan enkele jaren terug. Maar geen nood, zolang het recept wordt doorgegeven van de ene generatie op de andere, zullen we kunnen blijven smullen van de cupcake.