Alstom aanvaardt bod van GE op energiedivisie
Foto: AP

Het Franse concern Alstom heeft het miljardenbod van het Amerikaanse General Electric (GE) op zijn energiedivisie aanvaard. Dat heeft Alstom zaterdag bekendgemaakt, een dag nadat de Franse regering zich had uitgesproken in het voordeel van het bod van GE.

De raad van bestuur van Alstom keurde het bod van General Electric unaniem goed, waardoor Siemens en Mitsubishi Heavy Industries (MHI) finaal in het stof bijten met hun gezamelijk bod. GE bood 12,35 miljard euro voor de energietak van Alstom.

GE-topman Jeff Immelt reageerde zaterdag tevreden op de beslissing van Alstom om hiermee akkoord te gaan. De Franse president François Hollande liet evenwel nog optekenen dat het finale standpunt van zijn regering afhangt van een overeenkomst tussen Parijs en Alstom-aandeelhouder Bouygues.

De Franse regering had vrijdag te kennen gegeven dat ze het bod van GE verkoos boven dat van Siemens en MHI, op voorwaarde dat de Franse staat een belang van twintig procent neemt in de Alstom, waardoor ze de grootste aandeelhouder zou worden. Frankrijk wil dat aandeel kopen van Bouygues.

Onderhandelen over prijs aandelen

Volgens Hollande onderhandelen de Franse staat en Bouygues momenteel over de prijs voor die aandelen. De Franse minister van Economie, Arnaud Montebourg, zei dat Frankrijk enkel de marktprijs zal betalen voor de aandelen, die vrijdag afsloten op 28 euro.

Aan die waardering zou Frankrijk 1,7 miljard euro op tafel leggen voor de participatie van twintig procent. Bouygues zou echter 35 euro per aandeel vragen, waardoor de prijs van de deal zou oplopen tot 2,1 miljard euro.

De gesprekken tussen de staat en het Franse concern actief in de bouw, telecom en media zijn lopende. Bronnen meldden aan nieuwsagentschap Bloomberg dat een overeenkomst nabij is. Indien het tot een vergelijk komt, zou Bouygues nog meer dan negen procent overhouden van Alstom.

Duizend banen in Frankrijk

Concreet koopt GE de onderdelen van Alstom die turbines maken voor kolen- en gascentrales. Daarnaast worden de nucleaire activiteiten ondergebracht in een joint venture met elk een participatie van vijftig procent. Dergelijke samenwerkingen worden ook opgetuigd voor de productie van duurzame energie en ten aanzien van het elektriciteitsnetwerk.

Naast zijn energieactiviteiten is Alstom vooral bekend als de producent van de TGV-treinen. Die divisie wordt versterkt via de aankoop door Alstom van de spoorwegsignaleringsactiviteiten van GE.

De overnamepoging van GE stuitte lang op zwaar verzet van de Franse overheid, die in eerste instantie meer zag in een samensmelting van de energie- en transportdivisies van Alstom en Siemens. Deskundigen oordeelden echter dat de opzet van het bod van Siemens en MHI te complex was en op grote bezwaren van mededingingsautoriteiten zou stuiten.

Na het tegenbod had GE zijn bod aangepast, in de hoop op die manier de steun van Parijs te verwerven. Daarbij werden de diverse samenwerkingsverbanden bedacht en werd onder meer beloofd dat er duizend banen in Frankrijk zullen worden gecreëerd.

Het Amerikaanse bedrijf verwacht alle transacties in 2015 af te ronden.