Telenet investeert fors in De Vijver Media
Foto: BELGA

Telenet heeft een overeenkomst bereikt met de aandeelhouders van De Vijver Media over een participatie van 50 procent in de holding boven de zenders Vier en Vijf en het productiehuis Woestijnvis. Dat maakte het bedrijf vanmorgen bekend in een persbericht.

Telenet neemt de aandelen van mediagroep Sanoma (33%) in De Vijver over voor 26 miljoen euro en investeert daarnaast zowat 32 miljoen in het bedrijf van Wouter Vandenhaute. Ook Corelio behoudt 25% van de aandelen in De Vijver Media. De andere 25 procent blijven in handen van Wouter Vandenhaute en zijn zakenpartner Erik Watté via hun vennootschap W&W.

Dankzij de lange termijn-participatie van Telenet krijgen SBS én Woestijnvis opnieuw zuurstof om hun strategie verder uit te bouwen. De overeenkomst wordt nu - zoals wettelijk verplicht - voorgelegd aan de Europese Mededingingsautoriteiten voor finale goedkeuring.

De deal hertekent het Vlaamse medialandschap in belangrijke mate. Telenet is immers een distributeur van televisiezenders, maar participeert nu rechtsreeks in een productiehuis en in twee tv-zenders. VIER en VIJF worden daardoor sterkere concurrenten voor VRT en Medialaan. In het persbericht beklemtoont Telenet dat de participatie in De Vijver Media "niet zal leiden tot verandering in de overeenkomsten die zij beiden hebben met andere televisie-aanbieders".

Humo terug naar Sanoma

Het weekblad Humo valt buiten de deal. Het tijdschrift wordt opnieuw voor 100% een onderdeel van het Finse Sanoma. 'Van bij het begin was duidelijk dat Telenet omwille van strategische redenen niet geïnteresseerd was in Humo. Dat paste niet in hun plannen, maar had niets te maken met de kwaliteit van het blad', aldus Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver.

Volgens hem was het oorspronkelijk de bedoeling dat W&W en Corelio het blad zouden overnemen. 'Maar er is een dynamiek ontstaan, waarbij Sanoma wou dat Humo bij de deal betrokken werd. Humo zit nu opnieuw bij Sanoma.'

Extra zuurstof voor Woestijnvis

John Porter, CEO Telenet, ziet in de partipatie in De Vijver Media een nieuwe stap om innovatie in lokale content te realiseren, samen met een  bestaande sterke zendergroep. 'Ons doel is om de Vlaamse kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden. Met een participatie in De Vijver Media moet dat mogelijk zijn. Vanzelfsprekend is dit geen evidente stap voor een kabelbedrijf, maar ik ben ervan overtuigd dat het Vlaamse medialandschap alleen maar sterker zal worden door deze instap en dat de Vlaamse kijker daar alle vruchten van zal plukken,' klinkt het in het persbericht.

Voor Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver Media, zorgt de instap van Telenet ervoor dat zijn bedrijf met vertrouwen naar de toekomst kan kijken. 'Woestijnvis wil een sterk en vernieuwend productiehuis blijven en VIER en VIJF willen verder groeien. Een televisielandschap met naast een openbare omroep twee volwaardige commerciële spelers biedt op lange termijn de beste garantie op kwaliteit voor de Vlaamse kijker, die de voorbije twee jaar geweldig verwend is. Telenet zal ons niet alleen de nodige rugwind geven, hun technologische knowhow kan ons ook serieus helpen om een sterke positie uit te bouwen in een sector die in de komende jaren meer dan ooit in beweging zal zijn.'