Fashion Fuel-project maakt vier ontwerpers bekend
De jury: behalve vertegenwoordigers van Agentschap Ondernemen, Creamoda, CultuurInvest en Flanders Fashion Institute, zetelden ook een aantal internationale experts in de jury: Daan Berkhoff (PR & Marketing manager Avelon), John McIlroy (Head Men’s Merchandising manager Burberry), Lutz Huelle (ontwerper) en Tina Debo (Vice-president product & image Kipling). Foto: FFI

Devon Halfnight Leflufy, Ine De Haes, Red Juliet en Rombaut zijn de vier Vlaamse modelabels die kunnen rekenen op zakelijke begeleiding en financiële ondersteuning in het kader van het pilootproject Flanders Fashion Fuel, zo maakte het Flanders Fashion Institute (FFI) dinsdagavond bekend.

Het pilootproject Flanders Fashion Fuel heeft als doel jonge ontwerpers de nodige zakelijke vaardigheden mee te geven om de druk van het tweeseizoenensysteem en de zware prefinanciering op te vangen. Het project wil daarnaast ook de samenwerking met lokale fabrikanten stimuleren.

Het FFI kan voor dit project rekenen op de steun van de Vlaamse regering: minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft 500.000 euro uitgetrokken om vier Vlaamse beloftevolle ontwerpers met commercieel potentieel een structurele duw in de rug te geven.

Geïnteresseerde ontwerpers hadden tot eind april de tijd op zich aan te melden, wat uiteindelijk ook 35 kandidaten deden. Een professionele jury (onder wie ook een aantal internationale experts zoals John McIlroy, merchandise manager bij Burberry) kwam op basis van verschillende economische en creatieve parameters uit bij Devon Halfnight Leflufy, Ine De Haes, Red Juliet en Rombaut.

‘De Flanders Fashion Fuel kandidaten vertegenwoordigen heel goed de segmenten en stijlstromingen in de modesector van vandaag’, aldus jurylid Daan Berkhoff, marketing manager van het Nederlandse label Avelon. De vier geselecteerden kunnen elk rekenen op een bedrag van 50.000 euro verspreid over vier seizoenen, inclusief zakelijke begeleiding. De resterende 300.000 euro gaat naar de omkadering die wordt toevertrouwd aan het FFI.

Bovenaan: Devon Halfnight Lefluffy en Ine De Haes, onderaan: Red Juliet en Rombaut

Devon Halfnight Leflufy studeerde vorig jaar af aan de Antwerpse Modeacademie en lanceerde een kledingmerk voor mannen dat zijn wortels heeft in identiteitsconstructie van jongeren en populaire cultuur en synthetiseert deze verwijzingen in zijn eigen beeldtaal, vaak geassocieerd met ‘The New Aesthetic’.

Met haar kinderlabel wil Ine De Haes verhalen vertellen en patronen tot leven brengen. Een label dat tovert met 3D vormen, drapages en breiwerk, gericht op kinderen van vier tot veertien jaar met ouders die bewust omgaan met mode, design en kunst.

Red Juliet is het label van Julie Vrijens: een fris, elegant glamourmerk met een sterke en duidelijke identiteit. Actrice Charlotte Vandermeersch koos bij de uitreiking van de Oscars nog voor een elegante roze jurk van het label, dat onlangs ook een winkel opende in Antwerpen.

ROMBAUT is het eerste en enige veganistische luxemerk dat hoofdzakelijk natuurlijke grondstoffen transformeert in eigentijdse avant-garde producten. Zowel de design filosofie als de processen zijn toekomstgericht; transparant, ethisch en ecologisch.