Waarom wij de Chinezen moeten kopiëren
Foto: rr
Tim Driesen, creative partner bij Famous Brussel trok dit jaar voor het eerst naar #AWEurope. Hij zag er hoe China anders kijkt naar digitale innovatie, en daardoor ook verder staat.

Tijdens 2 dagen #AWEurope (meer info over het event vind je hier) hebben 2 seminaries indruk op me gemaakt. Te beginnen met “The future factors of disruption”. Ben Jones, Chief Technology Officer bij AKQA, heeft het over de oude en nieuwe ‘factors of disruption’ die we moeten omarmen om de juiste kant te kiezen in de toekomst van marketing. Reclame is de slechte kant trouwens, het product zelf maakt het verschil. De ‘now disruptors’ zijn free, unbundling, good enough, aggregators en peer production. Ik ga hier nu niet verder op in, want dat is het heden en de toepassingen ervan zien we al bij de meeste grote digitale spelers vandaag.

Maar de toekomst zou ons wel eens écht kunnen verrassen. Stel je voor dat bezit als ballast beschouwd wordt in plaats van status. En dat alles draait om toegang tot iets ipv iets echt te hebben. De startups GetAround, FlightCar en DogVacay  tonen welke richting het uit kan gaan en maken duidelijk dat de échte verandering op grote schaal nog moet beginnen.  

Beeld je in dat elke industrie herdacht kan worden en opnieuw van nul opgebouwd als een digitale startup. Bestaande dingen platgooien is misschien iets dat wij ons moeilijk kunnen inbeelden, maar dat kunnen de Chinezen wel. En dat brengt me min of meer naadloos bij het tweede seminarie: “How brands should navigate digital China” staat volledig in het teken van dé grote onbekende: China.

Laten we eerlijk zijn: we nemen ze niet serieus die Chinezen. Als Obama op bezoek komt, staat het land stil en de kranten vol. Als de Chinese president (we kennen niet eens zijn naam) op bezoek komt, is dat een fait divers op pagina 5. Dat zegt alles. Of het nu om panda’s, auto’s of technologie gaat, we hebben die reflex op alle terreinen. Want die Chinezen zijn toch maar inspiratieloze kopieermachines, niet?

Wie zoals Vincent Digonnet, executive chairman van Razorfish Apac, de moeite doet dieper in te gaan op Chinese innovatie zal echter moeten erkennen dat de realiteit anders is. China heeft haar eigen Facebook, Amazon, Pinterest, WhatsApp, Google, Ebay, … Gekopieerd? Misschien wel. Maar telkens krachtiger en met meer functies die op grote schaal gebruikt worden. Wij praten de laatste 2 jaar over mobile first, maar die manier van denken blijft toekomstmuziek. In China is mobile first vandaag al realiteit. Telefoneren staat zelfs niet meer in de top3 van waarvoor een handset wordt gebruikt.

Als het om technologie gaat, staan we nu al behoorlijk achter. Geloof me, zelf in een startup-city als San Fransisco zijn gesponserde hipsters niet opgewassen tegen het technologisch vernuft van 1,5 miljard Chinezen. Just saying: als 1 op de 1.000.000 Chinezen een genie is, dan zitten ze er daar met 1500.

Eén voorbeeld: met Meilishuo, noem het de lokale Pinterest, kan je niet enkel moodboards maken en rolmodellen volgen, je kan met 1 klik ook alles kopen dat je rolmodellen posten. En je kan het ineens betalen. Allemaal binnen dezelfde app. En nee, het ziet er allemaal niet zo slick uit als we gewend zijn in het westen, maar het is razend efficiënt en beantwoordt veel meer aan de noden van gebruiker én adverteerder als welk door ons gebruikte social of e-commerce platform ook.

Ok, nòg een voorbeeld. We weten allemaal hoe moeilijk het is de banken te vernieuwen. In China doen ze dat gewoon zonder de banken. Niemand vertrouwt de banken daar sowieso en dus zijn de Chinezen begonnen met alternatieve mobile-only betaalsystemen zoals Yu’ Bao. Geen fysiek geld, geen bank, geen bankkaart. Miljoenen mensen sparen, betalen en lenen geld in China zonder ooit bij een bank te passeren. Hun spaargeld bijvoorbeeld brengt op die manier maar liefst 7% op. In ons overgereguleerde Europa wordt die vooruitgang zelfs letterlijk onmogelijk gemaakt.

Dat zijn maar twee voorbeelden uit een reeks digitale platformen die gigantisch zijn maar waar we nooit over horen. Geheel onterecht.  In China draait innovatie misschien niet om hoe cool en hip iets is, maar om hoe goed het werkt. Laat dat nu net zijn wat iedereen eigenlijk wil. Voor mij is China de grootste ‘future disruptor’. En het ziet er naar uit dat we in Europa wat minder naar de US moeten kijken en dringend moeten beginnen met die Chinezen te kopiëren