Moeten providers websites Apple blokkeren?
Foto: AFP

De federale overheidsdienst Economie stapte naar een onderzoeksrechter omdat hij vermoedt dat Apple de Belgische consument misleidende informatie geeft over de garantie op zijn producten. De onderzoeks­rechter wilde aanvankelijk zo ver gaan om de sites van Apple te blokkeren.

Verschillende bronnen bevestigen aan De Standaard dat een Brusselse onderzoeksrechter een vordering heeft geschreven waarin hij aan de internetproviders, zoals Belgacom en Telenet, vraagt om de sites van Apple te blokkeren zodat de Belgische consument via die weg geen producten van de elektronicagigant meer zou kunnen kopen.

De vordering kwam er nadat de federale overheidsdienst (FOD) Economie naar de onderzoeksrechter was gestapt, ‘omdat de economische inspectie van mening is dat Apple de consument misleidt in zijn informatie over de garantie’, zegt Chantal De Pauw woordvoerster van de FOD Economie. Dat gebeurde al vorig jaar, maar raakte nu pas bekend.

De wet op de garantie, uit 2005, zegt dat elke Belgische consument die een product aankoopt recht heeft op twee jaar wettelijke garantie. Dat is het gevolg van een Europese richtlijn die de klanten beter moest beschermen tegen de praktijken van gsm-fabrikanten. Maar Apple bleef de regels nog een tijd aan zijn laars lappen door maar één jaar garantie te bieden. Wie twee jaar garantie wilde, moest bijbetalen.

Vorig jaar paste Apple zijn site wat aan. Daarop staat nu een document dat elke Belgische consument recht heeft op twee jaar wettelijke garantie. Maar of dat volstaat, valt te betwijfelen.

De onderzoeksrechter baseerde zijn vordering om de websites van Apple te laten blokkeren op de wet van 11 maart 2003, betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet. Die zegt dat het vrij verkeer van elektronische dienstverleners kan worden beperkt, als blijkt dat de consument niet beschermd is.

Hij zou echter vorige week op zijn vraag zijn teruggekomen en aarzelen hoe het verder moet. Blijkbaar zou het besef gegroeid zijn dat het onhaalbaar is om de sites van Apple te blokkeren zonder dat ook andere diensten, zoals iTunes, niet meer zouden werken.