Stevia versus aspartaam: zoethouders op de korrel genomen
Foto: rr
Welke zoetstof is gezonder: stevia of aspartaam? Zoetekauwen hebben ondertussen hun weg gevonden naar beide lightvarianten van suiker, al zijn ze nog niet bij iedereen even bekend.

Stevia is van plantaardige afkomst, werd in de jaren 70 in Japan geïntroduceerd en wordt nu in Amerika gekweekt op verlaten tabaksplantages. Aspartaam werd dan weer toevallig ontdekt tijdens onderzoek voor een medicijn tegen maagzweren. De zoetstof wordt volledig kunstmatig samengesteld.

De "zoetkracht" van stevia zou net iets hoger liggen dan die van aspartaam. De eerste zou 250 tot 300 keer zoeter zijn dan suiker, de laatste 180 tot 200 keer. U heeft van allebei dus net iets minder nodig in uw drankjes. Bovendien zijn ze allebei vrijwel calorievrij en plegen ze geen aanslag op uw tanden.

De Aanvaardbare Dagelijkse Inname voor aspartaam is 40 mg per kilogram: iemand van 60 kg kan dus 2.4 gram per dag aan. In de praktijk komt dit neer op ongeveer vier liter frisdrank of drie liter roomijs per dag. Voor stevia ligt die hoeveelheid op 3 liter frisdrank en 1.2 liter roomijs.

Waar stevia eerder ongesproken blijft, was aspartaam verschillende keren onderhevig aan controverse. De zoetstof zou worden gelinkt aan hoofdpijn, vermoeidheid en depressie. De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) concludeerde na grootschalig onverzoek echter dat aspartaam veilig is voor consumptie, en sluit zich daarmee aan bij het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie.