Armoede wordt speerpunt van de campagne van PVDA
Foto: BELGA

'Armoede wordt een speerpunt van de campagne van de PVDA'. Dat kondigde partijvoorzitter Peter Mertens dinsdag aan bij de voorstelling van de enquête die de partij hield bij 41.420 Belgen.

De bevraging leert dat de Belg vooral wakker ligt van armoede, werk en de toekomst voor de jeugd. Mertens benadrukte dat armoede in alle leeftijds- en beroepscategorieën in de drie gewesten als bekommernis nummer één naar voor komt. Hetzelfde geldt ook voor de andere thema’s.

Om de armoede te bestrijden wil PVDA dat 'alle uitkeringen en inkomens die onder de armoedegrens liggen boven de grens van de menswaardigheid worden getrokken”. Dat kost anderhalf miljard euro, maar is perfect betaalbaar als de notionele intrestaftrek, die 6,2 miljard per jaar kost, wordt afgeschaft, aldus Mertens.

Uit de enquête blijkt nog dat 42% van de ondervraagden het eens is met de stelling 'geen jacht op de werklozen, maar op de werkloosheid”. Voorts kan de armoede voor hen voorkomen worden door de verlaging van de ziekenhuis- en geneesmiddelenprijzen (24%) en een serieuze verhoging van de pensioenen (23%).

Voor het thema werk zet PVDA in op fakkeljobs - oudere werknemers vervangen door jongere - in plaats van het optrekken van de pensioenleeftijd. De partij onderzoekt hoe ze een systeem van vervroegd pensioen, indien de betrokkene in het bedrijf vervangen wordt door een jongere, kan uittekenen.

De jeugd kan het best een toekomst gegeven worden door vaste banen met een degelijk loon (59%), wat een afwijzing is van de flexi- en hamburgerjobs. De ondervraagden vinden dit belangrijker dan de aanpak van de grote fraudeurs (26%) en de invoering van een miljonairstaks (22%).