Welke brandstof is voor u best geschikt?
Foto: Pol De Wilde - Corelio
De kogel is door de kerk: er komt een nieuwe auto. Maar welke motor past het best bij jouw rijgewoontes en met welke factoren moet je rekening houden? Hoewel dieselwagens nog altijd het meest verkocht worden, zijn ze pas vanaf 30.000 km per jaar ontegensprekelijk de eerste keuze.

Diesel 

België blijft een dieselland. Hoewel de gemiddelde Belg maar 15.000 km rijdt per jaar, wordt meer dan zestig procent van het wagenpark aangedreven door een zelfontbrander. Toch is dit aandeel de afgelopen jaren aan het tanen en stappen steeds meer autokopers over op een benzine. Niet alleen omdat fiscale voordelen voor kleine dieselwagens zijn weggevallen (afschaffing ecopremie en nieuwe inschrijvingstaks), maar ook omdat het besef groeit dat een diesel niet altijd de beste en goedkoopste oplossing is.

  • Geschikt voor:
    bestuurders die vooral lange afstanden afleggen buiten de stad of meer dan 30.000 km rijden per jaar.
  • Voordelen:
    - Laag verbruik. Een diesel werkt het best aan constante snelheden bij een laag toerental. Hij verbruikt ongeveer 15 procent minder dan een gelijkaardig benzinemodel, wat uiteraard het rijbereik per tankbeurt vergroot. Aan de pomp is diesel bovendien goedkoper dan benzine. De dieselprijs staat momenteel op zijn laagste niveau sinds 2010 en dook in sommige tankstations zelfs onder één euro per liter. 
    -Lange levensduur. Dieselmotoren gaan langer mee dan benzines, ze draaien bij lagere toerentallen en slijten minder vlug, waardoor hun restwaarde op de tweedehandsmarkt hoog blijft.
  • Nadelen:
    - Dieselwagens zijn iets duurder in aankoop en onderhoud. Voor een nieuwe diesel betaal je gemiddeld 2.000 euro meer dan voor een benzine. Door de strengere uitstootnormen (Euro 6-norm vanaf september 2014) grijpen autobouwers steeds meer naar complexe en dure technologie.
    - Minder geschikt voor korte ritten. Een dieselmotor heeft in stadsverkeer ongeveer twintig minuten nodig om zijn ideale bedrijfstemperatuur te bereiken en op de snelweg tien minuten. Bij korte ritten gaat hij aanzienlijk meer verbruiken en treedt bijkomende slijtage op aan onderdelen zoals de roetfilter.

Benzine

Benzinewagens zijn aan een stevige revival bezig, vooral in de lagere marktsegmenten. Constructeurs slagen erin om de cilinderinhoud van de motoren te verkleinen om minder brandstof te verbruiken en tegelijk het vermogen op niveau te houden met drukvoeding (turboladers). Zo levert de 1.0 Ecoboost-motor van Ford maar liefst 125 pk, waarvoor je vroeger een 1.6 nodig had. Of wat dacht je van een Mercedes A-Klasse AMG met 360 pk uit een tweeliter? Er zijn ook andere manieren om het verbruik te drukken: Volkswagen bouwt een 1.4 viercilinder die de helft van zijn cilinders uitschakelt bij lage belasting.

  • Geschikt voor:
    bestuurders die vooral korte afstanden afleggen of minder dan 15.000 km rijden per jaar.
  • Voordelen:
    - Een benzinewagen kost aanzienlijk minder dan een auto met diesel-, hybride of elektrische aandrijving. Zowel in aankoop, onderhoud als verzekering valt de benzine gunstig uit.
    - Benzinemotoren hebben een zachtere loopcultuur, stoten minder schadelijke gassen uit en leveren meer vermogen dan diesels.
  • Nadelen:
    - Hogere brandstofkosten. Een benzinewagen verbruikt meer dan een diesel en de brandstof is duurder. Wel wijkt het werkelijke verbruik van een benzinewagen minder sterk af van het theoretische normverbruik dan bij een diesel.
    - Kortere levensduur dan een diesel. Een benzinemotor draait hogere toerentallen en is sneller versleten dan een diesel. Bij moderne benzine- en dieselmotoren wordt het verschil wel kleiner.

Hybride

Steeds meer modellen zijn ook beschikbaar als hybride. Om minder brandstof te verbruiken, combineert die een elektromotor met een klassieke verbrandingsmotor. Tot nu toe was dat altijd een benzinemotor, maar sinds kort verkopen enkele merken ook dieselhybrides (Volvo in de V60, Peugeot in de 3008 en 508, …). Ten slotte moet je een onderscheid maken tussen de hybrides die hun batterij alleen tijdens het rijden opladen en de plug-inhybrides die je ook in het stopcontact kunt steken en daardoor langere afstanden kunnen rijden op de elektromotor.

  • Geschikt voor:
    bestuurders die vaak in de stad of in druk verkeer rijden en genoeg kilometers halen om de meerkosten terug te verdienen.
  • Voordelen:
    - Verbruik en CO2-uitstoot. Bij lage snelheden (in de stad of in de file) rijden hybrides volledig elektrisch, zonder brandstof te verbruiken of schadelijke gassen uit te stoten. Ze recupereren ook energie tijdens het remmen. Dieselhybrides blijven bij hogere snelheden (autosnelweg) erg zuinig.
    - Onderhoudskosten en betrouwbaarheid. De elektromotor vergt geen onderhoud en de verbrandingsmotor wordt minder belast. Bij Toyota is de Prius zelfs het model met de laagste garantiekosten voor de constructeur.
  • Nadelen:
    - Hoge aankoopprijs. Zeker de plug-inhybride is door zijn technologie nog erg duur. Reken dus goed uit of de hogere fiscale aftrekbaarheid en de lagere brandstofkosten opwegen tegen de meerkosten van de aankoop.
    - Enkele praktische beperkingen. De batterijen en elektromotor maken een hybride zwaarder en nemen extra plaats in. Hybrides zijn doorgaans niet geschikt om een aanhangwagen of caravan te trekken omdat de elektromotor niet sterk genoeg is.

Elektrisch

De elektrische auto blijft een zeldzame verschijning op onze wegen, maar de verkoop verdubbelde vorig jaar. Ongeveer duizend nieuwe elektrische wagens werden in 2014 ingeschreven. Het modellenaanbod breidt gestaag uit. Er is keuze tussen lilliputters (Renault Twizy, Volkswagen up!, …), stadswagens (BMW i3, Renault Zoé, …), middenklassers (Nissan Leaf, VW e-Golf, …) en zelfs een luxueuze berline zoals de Tesla Model S. 

  • Geschikt voor:
    bestuurders die korte afstanden afleggen in en rond de stad.
  • Voordelen:
    - Rijcomfort. Elektrisch rijden is een heel aparte ervaring omdat de motor fluisterstil draait en je niet moet schakelen. Elektrische auto’s schieten vlot uit de startblokken omdat de trekkracht meteen beschikbaar is en niet geleidelijk vrijkomt, zoals bij een verbrandingsmotor.
    - Geen plaatselijke uitstoot. Elektrische wagens zijn ideaal voor de stad omdat ze geen schadelijke gassen de lucht insturen.
  • Nadelen:
    - Aankoopprijs. Stroom ‘tanken’ mag dan beduidend goedkoper zijn dan benzine of diesel, een elektrische auto vergt een stevige investering. Bij Renault betaal je iets minder in aankoop maar moet je elke maand huur betalen voor de batterij (die wel kosteloos vervangen wordt indien nodig).
    - Beperkte gebruiksmogelijkheden. Het rijbereik blijft de achilleshiel van de elektrische auto, al halen de nieuwste modellen (Renault Zoé, Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen Golf) 150 à 200 km en geraakt de Tesla Model S zelfs 500 km ver. Ook het aantal oplaadpunten blijft beperkten het duurt het opladen meerdere uren.

Lpg

Lpg staat voor lique?ed petroleum gas. Dit autogas komt niet in natuur voor en heeft niets te zien met aardgas. Het is een nevenproduct dat ontstaat bij de raffinage van aardolie. Lpg wordt gebruikt als een schonere en goedkopere brandstof dan benzine of diesel. Je kunt een lpg-tank laten plaatsen in een benzinewagen, die dan afwisselend op benzine of lpg rijdt. De lpg-installatie kost ongeveer 2.000 euro.

  • Geschikt voor:
    benzinerijders die willen besparen op hun brandstofkosten.
  • Voordelen:
    - Brandstofkosten. Brandstofkosten. Voor lpg betaal je aan de pomp nauwelijks 40 cent per liter, nog niet de helft van benzine of diesel.
    - Milieuvriendelijk. Een lpg-wagen stoot veel minder vervuilende gassen uit dan een diesel of benzine.
  • Nadelen:
    - Motorslijtage. Lpg wordt als gas ingespoten, wat de motor niet zo goed koelt en smeert als de vloeistoffen benzine en diesel. Verschillende onderdelen zoals de kleppen van de motor krijgen het hierdoor zwaarder te verduren.
    - Problemen om te tanken. In België bieden ongeveer 600 van de 3.400 tankstations lpg aan. In het buitenland moet je bovendien opletten dat je de juiste adapter gebruikt om de tank te vullen: er zijn in Europa drie verschillende vulpistolen voor lpg in omloop.

Cng

Cng is de afkorting van compressed natural gas of samengeperst aardgas. Net als in lpg-auto’s wordt de benzinetank aangevuld met een tank waarin de cng onder hoge druk wordt opgeslagen. Ook worden verschillende onderdelen van de motor aangepast. Is de aardgas op, dan rijd je door op benzine. Terwijl in landen als Iran, Pakistan en Argentinië al miljoenen aardgasauto’s rondrijden, blijven ze in België erg zeldzaam.

Er zijn nochtans verschillende modellen op de markt (Opel Zafira Tourer, Lancia Ypsilon, Fiat 500L, Volkswagen up!, …). Het is een goed moment om zo’n cng-auto te kopen, want de federatie van aardgasleveranciers en distributienetbeheerders (KVGB) geeft naar aanleiding van het salon een extra korting van 1.000 euro.

  • Geschikt voor:
    benzinerijders die willen besparen op hun brandstofkosten en een thuisvulinstallatie hebben.
  • Voordelen:
    - Cng is de milieuvriendelijkste fossiele brandstof. Het vermindert de uitstoot van CO2 en fijn stof, wat de luchtkwaliteit verbetert.
    - Goedkoop tanken. Cng is een beetje duurder dan lpg aan de pomp, maar nog altijd veel goedkoper dan diesel of benzine. De hogere aankoopprijs (circa 2.500 euro) kun je dus terugverdienen.
  • Nadelen:
    - Beperkt aantal aardgasvulpunten. In België vind je amper 47 tankstations met een cng-pomp, al komen er wel mondjesmaat bij. Vooral DATS 24, de brandstofketen van de Colruyt-groep, investeert momenteel in cng-tankstations. Het alternatief is een thuisvulinstallatie, maar daarvoor betaal je minstens 5.000 euro.
    - De cng-tank neemt meer plaats in en weegt meer dan een lpg-installatie.


Meer autonieuws op Vroom.be