Oliereder Euronav koopt 15 mammoettankers van Maersk
Foto: ig

De Belgische oliereder Euronav neemt 15 mammoettankers over van het Deense maritieme concern Maersk. Dat kost de Belgische beursgenoteerde oliereder 980 miljoen dollar (euro). Euronav maakte het nieuws zondagavond bekend.

Voor Euronav betekent het binnenhalen van de tankervloot een zeer grote sprong voorwaarts. Het aantal schepen van de Belgische reder gaat van iets maar dan dertig naar bijna vijftig. En daarmee wordt het zowat de evenknie van het Noorse Frontline, de huidige marktleider in de wereld van de olierederijen. Ook financieel gaat het om een megadeal. Ter vergelijking: de beurswaarde van Euronav bedraag 460 miljoen euro.

Het Belgische scheepvaartbedrijf steekt zijn ambities overigens niet weg om een leidende rol te gaan spelen in haar sector. Ze ziet de aankoop als een eerste stap richting naar een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot.

De aankoop houdt tevens een inhaalbeweging in voor Euronav. De oliereder is er altijd prat op gegaan dat het beschikte over een van de modernste tankervloten in de wereld. Maar door een zeer voorzichtige investeringspolitiek sinds 2008 is dat niet langer het geval. De aankoop van de tankers van Maersk houdt een serieuze verjonging in. De vijftien schepen hebben een gemiddelde leeftijd van 4 jaar.

De aankoop van de tankervloot door Euronav zet ook de schijnwerper op hoofdaandeelhouder Marc Saverys. Hij lag in 2005 aan de basis van de afsplitsing van Euronav van de scheepvaartgroep CMB. Vandaag is hij voor ruim 28 procent eigenaar van Euronav. Samen met zijn zus Virginie en de Griekse reder Peter Livanos hebben ze ruim de helft van alle aandelen van het bedrijf in handen. Euronav gaat de schepen overigens uitbaten binnen de tankersamenwerking die het al een tijdje heeft met zijn Griekse partner.

Op de beurs is het aandeel van de olierederij overigens als sinds eind vorig jaar geschorst. Toen raakte immers bekend via het Noorse scheepvaartkrant Tradewinds bekend dat Euronav erin geslaagd was om zijn voet tussen de deur te steken van de onderhandelingen over de verkoop van zowat de hele olietankervloot van Maersk.

Het ziet er bovendien naar uit dat het aandeel geschorst blijft. Euronav liet weten dat een hervervatting van de handel in het aandeel best pas gebeurt nadat het duidelijk is hoe de financiering van de deal gaat gebeuren. De afspraak met Maersk is dat al de schepen in de loop van 2014 worden overgedragen.