Gerecht onderzoekt fraude met onderschepte facturen
Foto: BELGA

Het gerecht onderzoekt tientallen klachten in verband met vervalste facturen. Fraudeurs onderscheppen facturen en veranderen daarop de rekeningnummers. Volgens De Tijd en Trends worden de facturen bij Bpost onderschept, maar dat is volgens het bedrijf helemaal niet zeker.

Bpost wijst erop dat het in 2013 zelf een klacht heeft ingediend tegen onbekenden nadat het bedrijf tientallen klachten over vervalste facturen had gekregen.

Volgens De Tijd nemen Werknemers van facturen uit de postzakken en vervalsen die vervolgens opdat het geld niet naar de aanvankelijke bestemmeling wordt gestuurd, maar naar hun eigen bankrekening. Die rekeningen werden bij Bank van de Post geopend met vervalste identiteitsbewijzen, waardoor het niet te achterhalen is wie de titularis ervan is.

Bpost stelt dat het niet zeker dat de facturen bij Bpost zijn onderschept. 'Een vervalste factuur kan onderschept geweest zijn vóór ze bij Bpost is gedeponeerd (tijdens het printen, onder omslag steken, frankeren, voorsorteren, transporteren, enz.), terwijl ze bij Bpost behandeld wordt, en nadat ze door Bpost is besteld. Bij bpost wordt ze maximaal enkele uren behandeld en de sorteercentra hebben alle camerabeveiliging.'

Bpost zou al drie jaar op de hoogte zijn van de fraude met de facturen, maar zou tot zover niets hebben ondernomen. Woordvoerder Piet Van Speybroeck ontkent dat Bpost niets heeft ondernomen in de voorbije jaren. ‘Wij werken volop mee met het onderzoek, maar het is tot zover niet bewezen dat de fraude effectief bij Bpost gebeurt. Waar de rekeningen worden vervalst, is nog niet achterhaald.’

Volgens hem gaat het om gespecialiseerde bendes, die zeer subtiel te werk gaan.