Na Italiaanse ook Duitse treinellende voor NMBS
Foto: belg

Na Italiaanse treinen heeft de NMBS nu ook een probleem met Duitse treinen. De Desiro-treinstellen, de jongste aanwinst, gaan te vaak stuk, zegt topman Jo Cornu. Hij heeft de Duitse constructeur Siemens al aan de mouw getrokken.

De pannes aan de Desiro-treinstellen wegen op de stiptheid. NMBS-topman Cornu wond er gisteren in het parlement geen doekjes rond dat hij niet opgezet is met de panne-gevoeligheid van de Desiro’s.

Cornu liet weten dat hij in gesprek is met de constructeur van de Desiro. De boodschap van de NMBS-topman is dat er volgend jaar een oplossing gevonden moet worden voor het Desiro-probleem.

De NMBS heeft in 2008 305 nieuwe treinstellen van het model Desiro besteld bij Siemens. Daarvan zijn er tot op vandaag circa 150 geleverd, meldt de woordvoerder van de NMBS, Bart Crols. Met een investering van meer dan een miljard euro is het een van de grootste investeringen ooit in rollend materiaal van de Belgische spoormaatschappij.

Het is een belangrijk onderdeel van de volledige vernieuwing van de treinvloot van de NMBS die zich de voorbije tien jaar heeft voltrokken. De planning voorziet dat in de loop van 2015 alle Desiro’s geleverd moeten zijn.

De Duitse treinen zijn overigens niet de enige die met pannes geconfronteerd worden.

Cornu zette gisteren de defecte treinen op de kaart als een van de grote pijnpunten voor de NMBS: ‘Het aantal pannes ligt vijftig procent te hoog’.

Al die pannes van het rollend materieel zijn vandaag een van de grote oorzaken van de terugval van de stiptheid bij de Belgische Spoorwegen. Zo’n kwart van alle vertragingen vandaag is te wijten aan rijtuigen, locomotieven, motorrijtuigen en motorwagens die averij oplopen.