Zijn ‘gratis fietslichten’ oplichting?

Waarom zou u nog naar de winkel gaan en 5 euro betalen voor fietslichten als u ze ook gratis via een website kan krijgen? Jammer genoeg is ‘gratisfietslicht.be’ wellicht het werk van oplichters, ontdekte blogger Karel Titeca.

U heeft ze waarschijnlijk ook al op je Facebook voorbij zien komen, de mensen die via de website gratisfietslicht.be twee gratis fietslichten besteld hebben. Het logo van Bpost staat erbij, dus is het niet eens zo verbazend dat mensen de actie geloofwaardig vinden.

Helaas klopt het helemaal niet, ontdekte blogger Karel Titeca. Daar haalt hij enkele punten voor aan op zijn weblog.

  • Gratisfietslicht.be zegt een betrouwbare partner te hebben: Bpost. Wat verder op de website lezen we: ‘Let op: deze actie is niet van Bpost. We hebben het logo verwijderd om verwarring te voorkomen.’ Niet geloofwaardig, vindt Titeca. ‘Zeggen dat je betrouwbaar bent omdat je verstuurt met Bpost is hetzelfde als zeggen dat je betrouwbaar bent omdat je de adressen schrijft met Bic.’
  • De eigenaars van de website beweren intussen al meer dan 145.000 lampjes verstuurd te hebben. Ook moeilijk te geloven, aldus Titeca. ‘De domeinnaam bestaat nog maar een week. Dat zou betekenen dat ze per dag 28.500 lampjes versturen...’
  • In de rubriek ‘veelgestelde vragen’ hebben de eigenaars het consequent over ‘fiestverlichting’. Weinig geloofwaardig, deel drie.
  • Waar we nog het meest van onder de indruk zijn, is deze lepe truc. In de algemene voorwaarden, die je moet goedkeuren alvorens te bestellen, staat dat ‘de algemene voorwaarden gewijzigd kunnen worden zonder tegenbericht’. Leep.
  • Zodra je besteld hebt, moet je verplicht delen op Facebook. Geen Facebook, geen lampjes. Opvallend: wanneer je het deelt op Facebook, verschijnt het logo van Bpost er wel bij.
  • Daarna word je naar een andere website gestuurd, waar je moet deelnemen aan een andere wedstrijd en een enquête moet invullen met wel héél veel persoonlijke vragen.
  • Bij die wedstrijd moet je je akkoord geven om je gegevens door te sturen naar commerciële partners alvorens te kunnen doorgaan.