Vande Lanotte duikt op in campagne Mobile Vikings
Foto: rr

‘Goed geprobeerd, Johan. Maar echte vikings bellen gratis.’ In een opmerkelijke nieuwe campagne van telecomoperator Mobile Vikings wordt Johan Vande Lanotte (SP.A) opgevoerd. De minister was niet op de hoogte en vindt het niet kunnen, maar wil het door de vingers zien.

Johan Vande Lanotte, minister van Economie en Consumentenzaken, is momenteel zelf bezig met een campagne tegen te hoge telecomfacturen. Het rebelse Mobile Vikings grijpt dat moment aan om de spot te drijven met de minister in een nieuwe campagne.

‘Goed geprobeerd, Johan. Maar echte vikings bellen gratis’, luidt het in de campagneslogan. ‘Dwingt de minister een prijsverlaging af bij de gsm-operatoren? Whatever. Vikings bellen al lang gratis onder elkaar’, is te lezen in de advertentie die vandaag in De Morgen stond.

'Ludieke actie'

Vande Lanotte zegt niet op de hoogte geweest te zijn, maar reageert sportief op Q-Music. ‘Het kan eigenlijk niet, en ik ga Mobile Vikings er dan ook op aanspreken. Maar aangezien het om een ludieke actie gaat, wil ik het voor een keer wel door de vingers zien.’

Dat contact met Mobile Vikings is er intussen geweest. 'Het kabinet van Vande Lanotte heeft gevraagd of het om een eenmalige actie ging', zegt Hans Similon van Mobile Vikings. 'Dat is zeker het geval. Uiteindelijk hebben we allebei ergens hetzelfde doel'.

Similon benadrukt dat Mobile Vikings al sinds zijn begindagen een voortrekker in de telecomsector is. 'We hebben twee jaar geleden al de tarieven voor dataroaming verlaagd. Als ik vandaag de databundels van collega's zie, is het pas sinds kort dat ook andere spelers het belang van mobiele data onderschrijven', besluit Similon. 

Mobile Vikings is een virtuele operator die gebruik maakt van het netwerk van Base. Het is niet de eerste keer dat de operator furore maakt met een marketingactie. In 2009 lanceerde het jonge Hasseltse bedrijf een campagne met slogans als ‘Gratis is voor janetten’ en ‘gratuit, c’est pour les flamands’. In verschillende versies werd het woord ‘janetten’ vervangen door onder andere ‘Hollanders’ en ‘sletten’. Na een klacht over de reclame bij de Jury voor Ethische Praktijken moest Mobile Vikings een deel van die campagne stopzetten.