NewsMonkey mikt op sociale media
Wouter Verschelden, Patrick Van Waeyenberge en Mick Van Loon Foto: NewsMonkey

NewsMonkey is het nieuwe project van Mick Van Loon, Wouter Verschelden en Patrick Van Waeyenberge. De gratis nieuwssite brengt vanaf half december een mix van breed populair nieuws en achtergrondverhalen, maar altijd geschreven met een focus op sociale media.

Het was al een tijdje bekend dat Van Loon, oprichter en tien jaar hoofdredacteur van HLN.be, Verschelden, ex-hoofdredacteur van De Morgen en ex-Westraatsjournalist van De Standaard en Van Waeyenberge, voormalig directeur van De Persgroep, bezig waren met een nieuw journalistiek project. De nieuwssite heet NewsMonkey en start met 18 werknemers, onder wie tien journalisten. De site haalt haar inkomsten uit advertenties. NewsMonkey is behoorlijk ambitieus en wil na 3 jaar op 300.000 unieke bezoekers per dag zitten.

‘Het is de bedoeling om een totaal ander nieuwsaanbod te brengen dan wat de Vlaming tot nu toe gewoon is’, zegt Verschelden. ‘Veel jonger, veel opener, met een journalistiek waarin de band tussen journalist en de lezer echt centraal staat. Die krijgt veel meer macht: wat gedeeld wordt via Twitter en Facebook, wat mensen écht goed vinden, stijgt in waarde op onze site.’

‘In 2013 is er nood aan een nieuwe journalistieke aanpak’, zegt hoofdredacteur Van Loon. ‘Traditionele uitgevers snappen nog altijd de impact van het internet niet. Ze denken dat het gewoon een ander soort drukpers is. Digitaal impliceert voor redacties een conceptuele en inhoudelijke verandering, maar ook een organisatorische. De idee dat je nog controle kan uitoefenen over de nieuwsagenda, is compleet voorbijgestreefd.’

Het opstartkapitaal werd samengebracht door de oprichters. De site lanceert meteen ook een crowdfunding-actie: ze zoeken kleine aandeelhouders die mee eigenaar willen worden van het project. Vanaf 50 euro kan je mede-eigenaar worden.

 De website brengt nieuws op een andere manier en ook advertenties moeten er aantrekkelijk uitzien en worden subtiel vermeld in de artikels. Die artikels en dus ook advertenties worden gedeeld door lezers, waardoor ook de adverteerder winst maakt. NewsMonkey heeft daarvoor de mosterd gehaald bij Buzzfeed, het Amerikaanse platform waarmee de nieuwssite voor de rest overigens niet mee vergeleken wil worden.

Newsmonkey start met 17 medewerkers, onder wie negen journalisten.

Lees het interview met Wouter Verschelden in de ochtendkrant van De Standaard.