Academici vinden dat kwaliteit studenten achteruit gaat
Foto: Frederiek Vande Velde

Het academisch personeel van de Belgische universiteiten slaakt volgens een studie van denktank Itinera een duidelijke noodkreet: de kwaliteit van de instromende studenten is een groot probleem. Drie vierde vindt dat die erop achteruit gaat. 1.300 academici werden in een enquête bevraagd.

Door die slechtere kwaliteit van de studenten komt er nog een ander probleem bij. Twee derde van alle docenten oordeelt dat minstens 1 op de 5 afgestudeerden hun diploma niet verdient. Aan wat ontbreekt het hen dan om dat diploma waardig te zijn? Volgens de academici missen die studenten een analytisch, kritisch en zelfstandig denkvermogen. Andere zaken die ze vermelden zijn een gebrek aan basiskennis en een ondermaatse kennis van de moedertaal.

Het verhaal van academici die denken dat het vroeger beter was? Misschien, maar er liggen echte problemen aan de basis van die bezorgdheid: de flexibilisering van de studieprogramma’s met creditsystemen en persoonlijke trajecten. 72% van de Vlaamse docenten maakt zich daar zorgen over.

Verspilde moeite

Onlangs nog berichtte deze krant dat amper een op de vijf studenten in de eerste bachelor slaagt in eerste zittijd. Professoren Marc De Vos (UGent, rechten) en Wouter Duyck (UGent, psychologie) sloegen alarm. Zij vinden dat vooral zorgwekkend omdat flexibilisering en studiebegeleiding de slaagcijfers - tegen de verwachtingen in - niet doen verbeteren. ‘Verspilde moeite’, vrezen ze. De proffen verwezen toen ook naar de bredere instroom als verklaring.

(