Brouwerij Haacht zet eerste stappen in VS en Azië
Foto: BDW

Brouwerij Haacht, bekend van bieren als Primus, Keizer Karel en Tongerlo, heeft de voorbije weken haar eerste leveringen bier zien vertrekken naar de Verenigde Staten en Azië. ‘We hebben in die regio’s voor het eerst structurele samenwerkingen gesloten’, zegt Frank Mellaerts, de financieel directeur van Co.Br.Ha., zoals de brouwerij officieel heet, maandag na de publicatie van de halfjaarcijfers van de brouwerij.

‘We verkochten in het verleden occasioneel producten in bijvoorbeeld Amerika, maar hebben nu voor het eerst een structurele samenwerking van meerdere jaren gesloten’, aldus Mellaerts. Het gaat om een partnerschap ‘om een breed gamma van onze producten te introduceren’ op de Noord-Amerikaanse markt, zo staat in het persbericht over de halfjaarcijfers.

De producten zullen in eerste instantie beschikbaar zijn in winkelketens in de VS. Mellaerts hoopt op korte termijn ook in Canada aanwezig te zijn. In Azië werden gelijkaardige overeenkomsten gesloten met lokale partners.

De nieuwe exportmarkten moeten helpen om binnen enkele jaren de helft van de verkoop in het buitenland te realiseren, zegt Mellaerts nog. Dit jaar zal de impact van de nieuwe markten op omzet en nettoresultaat nog gering zijn, ‘gezien het naderende jaareinde en de opstartkosten’.

Daling in de horeca

Brouwerij Haacht maakte maandag nabeurs bekend dat ze tijdens de eerste helft van dit jaar 2,5 procent minder bier verkocht. In België daalde de verkoop aan de horeca - de belangrijkste markt voor Haacht - met 7 procent, ‘in lijn met de marktdaling’.

De verkoop aan Belgische winkels kende volgens de brouwerij ‘een substantiële groei’, net als de verkoop in een aantal exportmarkten. ‘De omvang was net te beperkt om de daling in het Belgische horecasegment te compenseren’, luidt het.

De volumedaling werd bijna volledig gecompenseerd door ‘prijsstijgingen en wijzigingen in het assortiment ten gunste van speciaalbieren’. Daardoor daalde de omzet met slechts 0,13 procent tot 46,5 miljoen euro. De nettowinst ging dankzij financiële meevallers 23 procent hoger tot 1,84 miljoen euro. Een prognose voor het volledige jaar geeft de brouwerij niet.