Architect Calatrava nu ook onder vuur in VS
Calatrava in het station van Luik Guillemins Foto: EDM

De Spaanse architect Santiago Calatrava wacht in New York mogelijk een kritisch onderzoek, nadat duidelijk werd dat het ondergrondse treinstation dat hij ontwierp voor Ground Zero in New York pas in 2015 vervolledigd zal zijn, zes jaar later dan gepland, met een kostenplaatje van vier miljard dollar, twee keer zoveel als voorzien. Dat schrijft The New York Times.

Na kritiek in zijn geboorteland, krijgt het imago van de Spaanse architect Santiago Calatrava (in ons land vooral bekend door het station van Luik) nu ook ferme deuken in de Verenigde Staten, waar hij momenteel woont, nadat duidelijk werd dat het ondergrondse treinstation bij Ground Zero niet alleen serieuze vertraging oploopt, maar ook dubbel zoveel zal kosten als gepland.

Volgens een aantal personen betrokken bij de bouw van het project zag de architect belangrijke zaken over het hoofd, ze noemen zijn ontwerpen ‘problematisch’. Toen bleek dat de omliggende gebouwen alle mechanische elementen van het station moeten herbergen, maakte dat de constructie nog ingewikkelder en dus tijdrovender en duurder. Het bedrijf dat opdracht heeft gegeven voor het station gaf aan dat eerdere ramingen voor de transporthub waren gebaseerd op conceptuele ontwerpen, en dus onrealistisch waren.

The New York Times vraagt zich af of het wel een goed idee was om met Calatrava - die een lange lijst van projecten met kostenoverschrijdingen, uitstel en juridische procedures kan voorleggen - in zee te gaan. ‘Je ziet telkens dat hij mikt op uitzonderlijkheid, niet op functionaliteit of klanttevredenheid’, zegt Jésus Merino, voorzitter van de architectenbond in Bilbao.

De krant brengt ook de website Calatravatelaclava (vrij vertaald ‘Calatrava laat Valencia doodbloeden’) ter sprake, vorig jaar gelanceerd door de linkse partij Esquerra Unida nadat die de hand had kunnen leggen op de contracten die de overheid met de architect heeft afgesloten. Uit de informatie op de website bleek dat de Ciutat de les Arts i les Ciències (Stad der Kunsten en Wetenschappen) de Spaanse kuststad opzadelde met een schuldenberg van 700 miljoen euro.

Het budget van het vijftien jaar durende project escaleerde tot 1,1 miljard euro, drie keer zoveel als het oorspronkelijke budget. Bovenop zijn honorarium van ruim 94 miljoen euro, kreeg Calatrava ook nog eens miljoenen om grote fouten zoals het ontbreken van branduitgangen recht te zetten.