Jaarverslag UZ Brussel wint Prijs voor Digitale Communicatie
Foto: UZ Brussel

Het Universitair Ziekenhuis van Brussel wint de Prijs voor Digitale Communicatie voor zijn digitaal geanimeerd jaarverslag. Het ‘unieke communicatieproject’ van haalde het van vier andere laureaten.

UZ Brussel mag zich de winnaar van de Prijs voor de Digitale Communicatie noemen. Dat heeft het ziekenhuis te danken aan zijn digitaal geanimeerde jaarverslag, ‘UZ Brussel in 2012: de switch’. Het ziekenhuis maakte volop gebruik van digitale technieken om er een succesvol communicatiemiddel van te maken.

‘In 2012 maakten we de overgang naar een nieuw ziekenhuis dat in 2020 af moet zijn’, verklaart Edgard Eeckman, communicatiemanager en woordvoerder, in een persbericht. ‘Die overgang wilden we weerspiegelen in ons jaarverslag.’

Het jaarverslag is samengesteld uit drie lagen. In een eerste laag geven 12 geanimeerde tekeningen 12 activiteiten weer die het UZ Brussel tekenend vindt voor het voorbije jaar. De bezoeker kan vlot horizontaal navigeren van de ene naar de andere tekening. Verticaal scrollen kan ook, dan ga je naar een tweede en derde laag, met telkens meer uitleg. Zo vindt de lezer in de derde laag vooral de klassieke cijfers en details terug, eigen aan een jaarverslag.

Het jaarverslag wordt opgehangen aan het werk van Christophe, een arts en professor van het Centrum voor Reproductieve Geneeskunde. ‘Daardoor kreeg in het jaarverslag de zorg een menselijk gelaat.’

‘Primus’

De prijs werd uitgereikt door Kortom en V-ICT-OR , en de jury was unaniem: ‘UZ Brussel is de primus van de klas. Het heeft digitale communicatie ingezet om meer dan 3.500 mensen te verleiden om een doorgaans saaie publicatie te lezen’, vindt jurylid Marc van Daele. ‘De gelaagde opbouw is uniek. Je wordt meegenomen naar een heel leesbare en geïllustreerde tekst en naar de grafisch mooi uitgewerkte cijfergegevens. Zelfs als je enkel de animaties bekijkt, heb je de kernboodschappen mee.’

Het UZ haalde het van vier andere laureaten die gekozen waren uit 27 inzendingen. Ook Toerisme Vlaanderen, Klasse en de steden Oostende en Brugge waren genomineerd. Zo zond Stad Oostende het project ‘Mijn Oostende’ in, een website op maat van de burger, met gepersonaliseerde informatie en online dossierbeheer. Toerisme Vlaanderen ging de strijd aan met ‘Flanders in Seconds’, een online marketingproject dat Vlaanderen in de kijker zet door Vine- en Instagramfilmpjes. De derde laureaat was de stad Brugge, die een nieuwe klantvriendelijke en klantgerichte website ontwikkelde met een doordacht digitaal loket. Als laatste stuurde Klasse hun digitale campagne ‘Vies Wijf’ in. Hun filmpje dat kwetsend online gedrag toont in een offline situatie werd een hit op YouTube met maar liefst 200.000 views.