Jonge kmo Cardiff haalt 2,7 miljoen euro op
Foto: Geert Standaert, bedrijfsleider Cardiff Group nv
De jonge Limburgse kmo Cardiff haalde in 2011 2,7 miljoen euro op bij de overheid en bij private partners voor de ontwikkeling van een kunststof biervat. “We hebben daarbij steeds op prima advies kunnen rekenen, zowel van het Agentschap Ondernemen als van BAN Vlaanderen”, zegt bedrijfsleider Geert Standaert.

Vijflitervaatjes waarmee consumenten hun eigen bier kunnen tappen. Het concept is niet onbekend. Heineken en InBev brengen zo’n vaatje al enkele jaren op de markt.

“Ja, maar wij pakken het anders aan”, zegt Geert Standaert, bedrijfsleider van Cardiff. “In plaats van metalen vaatjes maken wij er van kunststof. Die zijn niet herbruikbaar, maar wel recycleerbaar, en lichter dan de bestaande metalen vaatjes. Dat maakt het voor brouwerijen minder duur om ze te exporteren. Het systeem kost ze ook minder omdat lege
vaatjes niet terug moeten worden gehaald. Bovendien waren InBev en Heineken de enige brouwerijen die, enkel voor eigen gebruik, over zo’n systeem beschikten toen we ons idee ontwikkelden.”

Cardiff werkt momenteel aan vaten van vijf, twintig en dertig liter. Voor de nodige middelen om dit concept uit te werken klopte de kmo aan bij BAN Vlaanderen (Business Angels Netwerk). “Zij wezen ons op het bestaan van Combifin (voorloper van Finmix, red.), presentatiesessies waar ondernemers met een idee hun verhaal kunnen doen voor een panel van potentiële investeerders en vertegenwoordigers van ondersteunende
overheidsinitiatieven”, legt Geert Standaert uit.

Over de service van BAN Vlaanderen is hij erg te spreken. “Ook na de sessie hebben we nog regelmatig op advies van BAN Vlaanderen kunnen rekenen.”

Overeenkomst

Hierdoor kwam Cardiff in contact met twee business angels, waarvan één uit de brouwsector, en met het Ark Angel Fund, een durfkapitaalfonds opgericht door BAN
Vlaanderen en Arkimedes. Dat fonds stapt meestal voor hetzelfde kapitaal in een project als de business angels die zich engageren. Omdat Geert Standaert graag zoveel
mogelijk expertise rond zijn project verzamelde, nam hij ook contact met LRM, een investeringsmaatschappij die risicokapitaal verschaft in Limburg. “Daarna hebben we alle partijen samengebracht en zijn we tot een overeenkomst gekomen waar iedereen zich in kon vinden.”

Midden 2011 had Cardiff zijn financiering rond. “Via een mix van achtergestelde leningen en kapitaalinbreng waar aandelen tegenover staan, hebben we 2,7 miljoen euro kunnen ophalen. Van het IWT kregen we een subsidie van 200.000 euro.”

Cardiff kan nu volop investeren in zijn innovatieve biervaten. De jonge ondernemers kunnen daarbij rekenen op het advies van het Agentschap Ondernemen. Het agentschap beschikt over lokale accountmanagers die ondernemers helpen en opvolgen, zowel bij hun zoektocht naar financiering als bij de groei van hun bedrijf.

“Die accountmanager heeft ons ook begeleid nadat we geprobeerd hadden aanspraak te maken op het SALK-budget dat de sluiting van Ford Genk moest opvangen. Ons idee was om een productieafdeling op te zetten in België die werk zou verschaffen aan honderd
werknemers. Dat was en is een sterk dossier, met proof of market, maar het is er nog niet doorgekomen. Spijtig, maar ik kan wel zeggen dat het Agentschap Ondernemen ons nadien zeer goed heeft opgevolgd. Het agentschap zal ons ook begeleiden bij de opmaak
van een steunaanvraag voor ‘strategische transformatiesteun’. Dat is een nieuwe steunmaatregel die binnenkort gelanceerd wordt”, besluit Geert Standaert.