In de buurt van Parijs is vanavond begonnen met het wegtakelen van de treinwagons die vrijdagavond zijn ontspoord. Bij het ongeval vielen zes doden. En die balans is definitief. Nog zestien gewonden liggen in het ziekenhuis.

Bij de bergingswerken zijn zaterdag na het verwijderen van een eerste wagon geen nieuwe dodelijke slachtoffers aangetroffen. 'We zijn nu zeker dat er geen bijkomende slachtoffers zijn. De balans wordt definitief, met zes overledenen', verklaarde de prefect van Essonne, Michel Fuzeau.

Het verwijderen van de vier omgekantelde wagons in het station is zaterdagavond begonnen en kan tot na zondag duren. Voor die operatie is een telescopische kraan van 700 ton vanuit België overgebracht.

Defecte wissel


Het treinongeval in Brétigny zou te wijten zijn een een defect stuk metaal van de wisselstand op het spoor waarop de trein reed. Dat heeft een verantwoordelijke van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF zaterdag gezegd. Bij het ongeval vielen zes doden.

'Die lasplaat (die de twee rails van een wisselstand met elkaar verbindt, nvdr) is losgekomen', liet Pierre Izard, directeur-generaal infrastructuur na de eerste vaststellingen van de maatschappij weten.

De spoorwegmaatschappij kondigde ook aan dat ze 5.000 gelijkaardige stukken op het spoornet gaat controleren. SNCF-baas Guillaume Pepy kondigde al aan dat een technisch en gerechtelijk onderzoek volgt.

Reflex

Eerder op de dag had de Franse minister van Transport Frédéric Cuvillier op RTL gezegd dat het ongeval ‘niet te wijten is aan een menselijke fout’. ‘Gelukkig heeft de bestuurder van het voertuig de absoluut uitmuntende reflex gehad om onmiddellijk alarm te slaan. Dat zorgde ervoor dat een botsing met een trein die uit de tegenovergestelde richting kwam, vermeden kon worden. Het is dus geen menselijk probleem’, verklaarde Cuvillier.

De trein ontspoorde vrijdagmiddag in de buurt van Parijs, toen die het station van Brétigny-sur-Orge binnenreed aan hoge snelheid. Het ongeluk heeft aan zes mensen het leven gekost. 22 anderen raakten zwaargewond. Op de trein zaten bijna 400 reizigers.

Het gaat om de zwaarste treinramp in Frankrijk sinds 1988. Toen kwamen in het Parijse Gare de Lyon 56 mensen om het leven.