Meer rekenfouten op een tablet
Op een tablet maakten de kinderen gemiddeld zes fouten, op papier slechts een. Foto: Wouter Van VoorenWouter Van Vooren

Het gebruik van tablets in het onderwijs zorgt niet meteen voor betere resultaten, integendeel. Onderzoek wees uit dat kinderen aanzienlijk meer rekenfouten maken op een tablet dan op papier.

Kinderen mogen dan wel gek zijn op technologische snufjes, het zorgt niet altijd voor betere schoolresultaten. In zijn masterproef aan de Thomas More Hogeschool toonde Stef Van Gorp aan dat 72 procent van de kinderen uit het derde leerjaar uit zestien scholen veel meer rekenfouten maakt op een tablet dan op papier. Op de tablet maakten de kinderen gemiddeld zes fouten, op papier slechts één.

Sneller afgeleid

‘De redenen hiervoor zijn zeer uiteenlopend’, zegt Van Gorp. ‘Kinderen zien een tablet nog vaak als speelgoed. Ze nemen de oefeningen niet serieus, dus maakt een foutje meer of minder niet uit. Anderzijds is een tablet ook een vrij nieuw gegeven. Ze moeten nog wennen aan het besturingssysteem en de vlugge bewegingen leidden hen veel vlugger af dan een potlood en een velletje papier.’

Niet alleen de fouten nemen toe, ook de tijd waarbinnen de kinderen de rekensommen oplossen, loopt op bij het gebruik van een tablet. ‘Gemiddeld deden de kinderen zo’n 3.57 minuten over het oplossen van enkele sommen op een tablet’, zegt Van Gorp. ‘Dat is ongeveer 41 seconden langer dan rekenen op papier.’

Ondanks het toenemend aantal fouten en de toegenomen tijdsduur stelt Van Gorp niet voor om de tablet in het onderwijs af te schaffen. ‘Een tablet motiveert de kinderen en betrekt hen bij de lessen en de leerstof. Het hoeft ook helemaal geen ja/nee-verhaal te zijn. Tablets in het onderwijs moeten kunnen maar het mag niet de enige werkvorm zijn.’

Grote tevredenheid

Ondanks de tegenvallende resultaten zou geen enkele school de tablet nog willen missen. ‘We zijn bijzonder tevreden over de toestellen’, zegt Joeri Deblauwe, directeur van het Sint-Jozefinstituut in Hamme. ‘In de toekomst gaan we ons tabletbestand zeker nog uitbreiden want een school moet meegaan met zijn tijd. Maar dat wil niet zeggen dat we de leerlingen zomaar hun zin laten doen. Ze moeten oefeningen maken op de apps die wij kiezen. De lesinhoud blijft overeind, alleen de werkvorm is anders.’

Voorliefde voor Apple

Niet alleen de schoolresultaten van de kinderen werden onder de loep genomen. Ook de besturingssystemen, Android en iOS, werden door het kritische schoolpubliek beoordeeld. 71 procent van de ondervraagde scholen koos resoluut voor iOS, het systeem van Apple. De iPad veroverde de harten met zijn gebruiksvriendelijkheid. De scholen die kozen voor Android gaven grif toe dat ze dit vooral deden omwille van de prijs.