Pintje goedkoper dan flesje water
Foto: Eddy Van Ranst

Alken Maes heeft de prijs van een bak Maes Pils tijdelijk verlaagd naar 4,95 euro. Dat is minder dan een bak met 24 flesjes plat water. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Alken Maes halveerde de prijs van een bak bier omdat de verkoop van bier in de supermarkten slabakt. Gevolg is dat een flesje bier nu ongeveer 20 cent kost, zowat tien keer minder dan een pintje op café. Thuis drink je 24 pintjes voor de prijs die je op café betaalt voor drie glazen bier.

De actie 12 + 12 gratis van Alken Maes is geen alleenstaand geval. Ook andere biermerken hebben de voorbije weken al promotieacties gevoerd. Zo gaf Jupiler onlangs een bak gratis bij een gekochte bak. En Christal Alken, ook van Alken Maes, heeft een actie 18+6 gratis lopen.

Alken-Maes is met zijn marktaandeel van 12 procent een volger op de biermarkt, een markt die steeds meer gedreven wordt door promoties en minder op smaak of andere, meer kwalitatieve aspecten van de pils. Het is marktleider AB Inbev die als eerste uitpakte met een promotie waarbij je voor elke aangekochte bak pils een twee gratis kreeg.
Luc Coppens
Redacteur Economie De Standaard

Lars Vervoort van Alken-Maes erkent dat de prijs voor een bak bier in de supermarkt nu erg laag is. maar zegt dat dat nodig is in een erg concurrentiele markt. ‘In de pilsmarkt zie je tegenwoordig veel acties: een bak kopen, eentje gratis, maar ook 22 flesjes plus 2 gratis. Bier is voor supermarkten een product waarmee ze klanten kunnen lokken. Wij volgen als innovatieve uitdager gewoon de marktdynamiek.’

Horeca Vlaanderen is dan ook niet te spreken over de actie. ‘Als cafébazen niet gebonden waren aan een contract, zouden ze nu zeker hun bier in de supermarkt gaan inslaan,’ klinkt het in Het Laatste Nieuws. ‘Waarom geven de brouwerijen nooit korting aan de horecazaken? Wij zijn de beste klanten en staan toch in voor een groot deel van de omzet van de brouwerijen,’ zegt Gerrit Budts.

Alken Maes weerlegt de kritiek van Horeca Vlaanderen. ‘Wij zijn een van de brouwers die vandaag nog steeds investeren in de horeca. De promotie geldt trouwens niet enkel in supermarkten. Ook drankcentrales die horecazaken bevoorraden, verkopen de bakken nu aan halve prijs. Zo kunnen de cafébazen toch ook mee profiteren.’