Waarom mollige vrouwen niet welkom zijn bij Abercrombie & Fitch
Foto: rr

Kledingketen H&M gebruikt opnieuw een volslank model in hun bikinicampagne, magazines laten alsmaar vaker graatmagere modellen links liggen om hun covers te vullen en ook de Belgische ontwerpster Muriel Scherre kiest liever voor 'echte' vrouwen om haar lingerie te showen. Kledingketen Abercrombie & Fitch blijft echter hardnekkig vasthouden aan haar 'marketingstrategie' om geen vrouwenkleding groter dan een maatje veertig te produceren.

Wie al eens ging winkelen bij de Amerikaanse kledingketen Abercrombie & Fitch, weet dat de stapel jeansbroeken eindigt bij een maatje 30, en ook de T-shirts, jurkjes en rokken gaan maar tot maat veertig. Dit is althans het geval op de vrouwenafdeling, mannen vinden wél grotere maten.

Volgens Robin Lewis, auteur van het boek The New Rules of Retail, is dit een bewuste marketingstrategie van CEO Mike Jeffries om het jonge, frisse imago van Abercrombie & Fitch te handhaven. 'Hij wil enkel dunne en mooie mensen in zijn winkel', vertelt Lewis aan de website Business Insider. 'Mensen die de kleding dragen moeten zich voelen zoals een van de populaire kinderen op school.'

En dat gaat volgens Jeffries, die de keten al meer dan twintig jaar leidt, niet als ook mollige dames de kleding dragen. Zo gaf hij zelf ook toe in een eerder interview. 'Een groot aantal mensen passen niet bij ons imago, en dus ook niet in onze kleding. Sluiten wij mensen uit? Absoluut', klonk het nog in 2006. Dat op de mannenafdeling wel grotere maten te vinden zijn, wijt Lewis aan het succes van de kleding bij rugbyspelers en worstelaars.

De huidige trend van magazines om steeds vaker volslanke modellen in te zetten, heeft vooralsnog weinig indruk gemaakt op de kledingketen, die eerder al voor controverse zorgde omdat het enkel mooie, slanke meisjes en gespierde jongemannen in dienst wil nemen. Ook personeel met een beperking is niet welkom en het bedrijf werd in 2004 nog aangeklaagd wegens racisme.