Peeters: ‘Vlaanderen wil resoluut inzetten op kilometerheffing’
Foto: Photo News

Vlaanderen zit op dezelfde lijn als de OESO als het gaat over het invoeren van rekeningrijden voor zowel vrachtwagens als personenauto’s. Dat zegt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V).

Met het rekeningrijden wil Vlaanderen de verkeerscongestie bestrijden. ‘Vlaanderen wil resoluut inzetten op een kilometerheffing om de principes ‘de gebruiker betaalt’ en ‘de vervuiler betaalt’ in de praktijk om te zetten’, zegt Peeters daarover.

Er bestaat al een politiek akkoord tussen de gewesten dat voorziet in een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton in 2016. Kilometerrijden voor personenwagens zal later ingevoerd worden, want ‘voorbeelden uit het buitenland hebben aangetoond dat het onmiddellijk starten met vrachtwagens en personenwagens niet haalbaar bleek’, argumenteert Peeters.

Voor personenwagens is ook wel al een proefproject opgestart en tegen de zomer moet een private partner worden aangesteld om dat uit te werken. Het is de bedoeling verschillende tariefformules uit te testen op zo’n 1.200 testpersonen.

Voor de OESO is de invoer van rekeningrijden tegen congestie prioritair in de grote steden zoals Antwerpen of Brussel. Maar ‘de mobiliteitssituatie in Vlaanderen is toch verschillend als in andere landen’, stipt Peeters aan. ‘Vlaanderen is een transitregio bij uitstek’, klinkt het. Het aandeel buitenlandse personenwagens op onze snelwegen is minstens 50 procent, voor vrachtwagens is het aandeel buitenlandse voertuigen zelfs minstens 60 pct.

‘Het probleem van congestie op de snelwegen is dus minstens even groot als dat van de stedelijke congestie’, besluit Peeters.