Werk hervat bij Ford-leverancier na infosessie
Foto: BELGA
Het werk bij Ford Genk-leverancier SML is hervat, nadat directie en vakbonden het personeel dinsdag hebben toegesproken. Ook de namiddagploeg kreeg een kort woordje uitleg. De productie bij Ford kwam niet in het gedrang, door de buffer bij SML. Kort na de middag werd het werk bij de toeleverancier stil gelegd uit onvrede na het uitblijven van een ondertekening van een cao.

De directie en de rechtstreeks verkozen personeelsafgevaardigden bij SML konden de gemoederen bedaren, door te verzekeren dat er zo snel mogelijk een cao zal worden ondertekend.

Maar eerst moet er gewacht worden op de ontwikkelingen bij de collega’s van grote broer Ford, zo vertelde directeur Stefan Maussen. Garanties over een ondertekening voor 15 mei kon de bedrijfsleider dan ook niet geven, maar zijn goede wil was voldoende om de werknemers opnieuw naar hun plaats in de fabriek te doen gaan. De productie verloopt dinsdagnamiddag opnieuw normaal.

Al langer spanningen

De spanning was al langer te snijden bij SML, bij de andere toeleveranciers, en bij Ford Genk zelf. Het niet officialiseren van de gemaakte afspraken na de goedkeuring van het sociaal plan, is de grote reden.

De ondernemingsraad van Ford Genk faalde maandag om de eerste fase van de Wet Renault af te sluiten. Ook bij de bedienden van de toeleveranciers komt er niet echt schot in de zaak. Dit alles leidt tot onzekerheid en twijfels bij de werknemers.

De maat opnieuw vol

Nadat eerdere werkonderbrekingen en pogingen tot staken konden opgelost worden door de directie en de rechtstreekse vakbondsafgevaardigden, was de maat nu opnieuw vol voor de werknemers.

Ze eisten dat de cao ondertekend wordt voor 15 mei, zoniet volgt er een staking op 16 mei. De werknemers willen hierbij de medewerking van de hoogste vakbondstop, die mee de agenda voor de ondertekening bepaalt.

Er worden tevens goede afspraken gevraagd als Ford en de toeleveringsbedrijven naar één post overschakelen op 4 juni. Het productieritme wordt dan stelselmatig opgedreven naar een hoger tempo dan nu. Bedoeling is dat binnen die shift 500 in plaats van 400 wagens van de band rollen.

Vakbondsafgevaardigden en directie zijn momenteel druk in de weer om de gemoederen te bedaren bij SML.