'Machinist Wetteren beschikte over alle attesten'
Foto: BELGA
Niets wijst erop dat de opleiding van de machinist die de locomotief bestuurde bij het ongeval in Wetteren ontoereikend was, dat hij ervaring ontbrak of dat zijn werkgever niet de nodige licenties had. Dat zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet in de Kamer.

Verschillende parlementsleden eisten uitleg over de omstandigheden van het ongeval in de Bijzonder Kamercommissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet.

Wathelet benadrukte dat voorlopig niets kan worden gezegd over het nog lopende onderzoek. 'Ik kan wel kwijt dat om op deze lijn te mogen rijden niet enkel een licentie nodig is, maar ook de nodige ervaring bij de chauffeur', aldus de staatssecretaris. 'Niets wijst erop dat die in dit geval ontbraken.'

Volledig bevoegd

Ook de werkgever van de Nederlandse bestuurder, DB Schenker Rail Nederland, zegt dat die volledig bevoegd was om op de spoorweg in kwestie te rijden. 

'Zijn complete dossier, met ook zowel zijn materiaal- als lijnkennis, werd overgedragen aan het parket. Een niet onbelangrijk onderdeel is ook dat de machinist recent nog medisch en psychisch geschikt werd verklaard', zegt woordvoerder Jelle Rebbers.

DB Schenker verklaarde dinsdag ook nog haar medewerking toe aan het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor. Het bedrijf praat ook met Infrabel over een contact met de slachtoffers. 

Het Franse weekblad Le Vif/L'Express meldde dinsdag van bronnen nauw bij het dossier betrokken te hebben vernomen dat de bestuurder van de ramptrein niet op Belgische spoorwegen mocht rijden. Dat had betekend dat de machinist niet in staat is de Belgische seinen accuraat te lezen. 

Reed de machinist te snel?

De krant De Morgen kon eerder al de hand leggen op de noodoproep die de machinist deed onmiddellijk na het ongeval. Daaruit blijkt onder meer dat de machinist een sein negeerde en niet remde bij een waarschuwingsbord. NMBS Logistics, de goederendochter van de NMBS, zegt niet te willen ingaan op verklaringen van 'anonieme bronnen' en 'insinuaties' in de pers en de resultaten van het onderzoek af te wachten.

NMBS Logistics zegt wel dat de Nederlandse bestuurder reed onder hun licentie op het Belgische spoorwegennet. Over de omstandigheden van het ongeval wil ook de woordvoerder van DB Schenker niets kwijt. 'We wachten het onderzoek af, dit is het enige wat passend is uit respect voor de slachtoffers', klinkt het.