Van Thillo: 'Dit soort televisie maken met drie grote spelers is in Vlaanderen onhoudbaar'
Christian Van Thillo Foto: Photo News
De Persgroep-topman Christian Van Thillo vraagt zich af hoe lang de Vlaamse zenders hun dure output kunnen volhouden. Volgens hem is de markt in Vlaanderen daar te klein voor.

Van Thillo zei dat bij de bekendmaking van de resultaten van De Persgroep in 2012. De tv-markt in Vlaanderen daalde algemeen met 5 à 6 procent. De daling voor de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2BE, Q-Music, JIM, Vitaya) draaide rond zo'n 7 procent. De Persgroep is samen met Roularta eigenaar van de VMMa.

Zwaar geïnvesteerd

In België gingen vorig jaar de vernieuwde SBS-zenders VIER en VIJF van start. Van Thillo geeft toe dat hij wat rusteloos uitkeek naar de herlancering. 'Maar de komst van VIER leidde niet tot een aardverschuiving. We hebben met de VVMa zwaar geïnvesteerd in het programmaschema en hebben ons, ondanks de komst van VIER en VIJF, meer dan kunnen handhaven.'

'We wachten af wat 2013 brengt, maar dit soort televisie maken met drie grote spelers (Eén, VTM, VIER), in een kleine markt als Vlaanderen, is op lange termijn onhoudbaar', aldus Van Thillo.

Minder omzet

De bedrijfsopbrengsten van De Persgroep zijn in 2012 met 2 procent gedaald tot 910 miljoen euro. De courante nettowinst zakte in 2012 met 22 procent tot 55 miljoen euro.

De omzet van de audiovisuele activiteiten in België en Nederland (Q-Music) daalde licht tot 200 miljoen euro. De nettowinst zakte met 25 procent tot 13 miljoen euro.

De omzet van de uitgeefactiviteiten in Nederland (de kranten Trouw, de Volkskrant, Het Parool en Algemeen Dagblad) en België (onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en Dag Allemaal) daalde tot 726 miljoen euro en de nettowinst verloor 20 procent tot 42 miljoen euro.

De advertentiemarkt van de printafdeling in België daalde licht en werd slechts deels gecompenseerd door de stijging in de digitale markt. ‘Het was een moeilijk jaar voor de advertentiemarkt. We vrezen dat het een conjunctureel effect is, voor alle tijdschriften.’

Digitale ontwikkeling

Voor 2013 verwacht de topman van het mediabedrijf dat de lezersmarkten onder druk blijven staan en dat de advertentiemarkt in een dalende trend blijft. Verder wil De Persgroep blijven investeren in de digitale ontwikkeling, voor alle titels. De oplages in Nederland houden goed stand, maar de advertentiemarkt staat onder zwaardere druk dan in België.

Verwacht Van Thillo dat meer content online, zoals krantensites, betalend wordt? 'De Persgroep zal altijd kijken naar zijn rechtstreekse concurrenten. De Vlaamse markt is immers veel te klein. Met De Morgen kijken we naar wat De Standaard doet en met Het Laatste Nieuws kijken we naar wat Het Nieuwsblad doet. En tot slot is voor ons de eindconsument altijd de meest belangrijke factor in onze bedrijfsfilosofie. Zeker in een steeds verder exploderende mobiele markt.'.