Smet wil verzekeraars betrekken bij financiering scholenbouw
Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet. Foto: BELGA

Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet zoekt nieuwe pistes voor de financiering van schoolgebouwen. Samenwerking met de verzekeringssector is een van de pistes die onderzocht wordt.

Smet zei dat bij de eerste steenlegging van een nieuwbouw van het Gemeentelijk Technisch Instituut Londerzeel (GTIL). De passiefschool is de eerste die gebouwd wordt in het kader van het DBFM-programma ‘Scholen van Morgen'.

De nv Scholen van Morgen is een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de privésector (BNP Paribas Fortis en AG Real Estate) en plant de bouw van 165 nieuwe scholen (circa 200 gebouwen), goed voor een totale bouwoppervlakte van 625.000 m2. Het merendeel van deze gebouwen zal eind 2016 in gebruik zijn. De nv staat zowel in voor ontwerp, bouw, financiering als onderhoud gedurende 30 jaar. Al die tijd betaalt de inrichtende overheid van de school een gebruiksvergoeding. Ze wordt nadien eigenaar.

Verzekeringssector

Smet wees er in Londerzeel op dat dit gigantisch bouwproject in deze economische crisis in Europa zijn gelijke niet kent en een grote opportuniteit biedt voor de bouwsector en de bouw van toekomstgerichte scholen. Om aan de grote vraag naar nieuwe scholen te voldoen denkt de minister aan samenwerking met de verzekeringssector.

‘Bedoeling is dat een private of publieke instelling een school bouwt. Een verzekeraar koopt het gebouw en verhuurt het 25 tot 30 jaar aan de inrichtende macht. In Antwerpen plannen we een pilootproject', aldus Smet. Een andere denkpiste bestaat erin dat de overheid scholen bouwt en verhuurt aan de inrichtende macht.

De minister wil ook de criteria wijzigen om in aanmerking te komen voor financiële overheidssteun bij bouwprojecten. Nu telt alleen de datum van aanvraag, maar doordat de wachttijden momenteel oplopen tot meer dan 10 jaar dienen vele scholen nu al bouwprojecten in om op tijd te zijn. ‘Ik bereid een nieuw besluit voor waarin ook criteria zoals de staat van het gebouw, problemen op het vlak van brandveiligheid en dergelijke zullen opgenomen worden. Dit zal de noden op het vlak van bouw en renovatie van scholen tot hun ware proporties herleiden', aldus Smet.