De verkoop van de Vlaamse weekbladen is in 2012 weer gedaald in vergelijking met 2011. Opnieuw kregen vooral P-magazine en Humo klappen. Ook de verkoop van Joepie viel terug, terwijl het tienerblad er in 2011 nog op vooruit was gegaan. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De totale verkoop van de wekelijkse en halfwekelijkse bladen daalde van 6,023 miljoen tot 5,816 miljoen exemplaren (-3,45 procent).

De gemiddelde weekoplage van P-magazine zakte vorig jaar van 49.182 tot 39.709 (-19,26 procent), terwijl die van Humo van 197.692 naar 167.730 ging (-15,16 procent). De verkoop van Joepie slonk met 12,33 procent (van 61.208 bladen per week tot 53.661).

Zowat alle grote weekbladen in Vlaanderen verloren lezers in 2012 volgens de CIM-cijfers. Alleen Primo TVgids ging erop vooruit, met 4,44 procent (van 92.928 tot 97.053 exemplaren). In 2011 tekende dit weekblad verlies op.

Dag Allemaal zag zijn verkoop met 10,68 procent dalen (van 414.149 tot 369.905 exemplaren). Ook Story ging ruim 10 procent lager (van 163.492 naar 146.459). Knack Magazine verkocht vorig jaar gemiddeld 107.347 exemplaren, tegen 114.712 in 2011 (-6,42 procent). De vrouwenbladen Libelle (215.253) en Flair (101.255) deden het respectievelijk 3,88 procent (-8.693 exemplaren) en 11,43 procent (-13.064 exemplaren) slechter.

De verkoop van TeVe-Blad (-2,76 procent) en TV Familie (-11,59 procent) ging ook achteruit.