Kinepolis houdt omzet op peil dankzij andere inkomsten dan film
Foto: Kinepolis

De inkomstengroei van niet-filmgerelateerde activiteiten, zoals business-to-businessevenementen, schermreclame en vastgoed, zorgen ervoor dat de omzet van Kinepolis in 2012 standhield. Dat verduidelijkten ceo Eddy Duquenne en cfo Nicholas De Clercq donderdag op een analistenmeeting in Gent.

Ondanks 6,2 procent minder omzet uit ticketverkoop en minder inkomsten uit voeding, drank en retail, nam de omzet per bezoeker wel toe met 7,2 procent. Kinepolis wil daarom verder inzetten op ‘totaalbeleving' en ‘sfeer'. In dat plaatje past onder meer de uitbreiding van de ‘Mega Candy self-service shops', filmmarathons en het evenement ‘Filmfestival Gent on tour'.

Ongeveer 1,5 miljoen klanten registreerden zich ook voor een app die filmkeuzes aanbiedt op basis van individuele voorkeuren. ‘Dat leidt voor ons ook tot een actievere filmkeuze, in plaats van af te wachten wat het aanbod biedt', aldus Duquenne. Via Passbook (Apple) werden sinds 19 december 175.000 filmtickets verkocht.

Stijging in reclameomzet

De omzet uit schermreclame ging met 8,8 procent vooruit, ondanks de problemen op de advertentiemarkt. ‘Door de digitalisering kan reclame sneller op het scherm, en ook middelgrote bedrijven worden aangesproken omdat het minder kost. Bovendien kunnen kijkers niet wegzappen', aldus Duquenne. Ook de integratie van de reclameregie (Brightfish) en de filmdistributie-activiteiten in Kinepolis Film Distribution droegen daartoe bij.

De opbrengst uit business-to-businessactiviteiten (+ 5,3 procent) komt volgens Kinepolis uit de doorgedreven acties van hun verkoopsteams die zich meer toeleggen op de verkoop van onder meer filmvouchers en evenementen voor bedrijven.

Vastgoedpoot steeds belangrijker

Verder worden concessie-inkomsten geoptimaliseerd en de vastgoedpoot steeds belangrijker. De omzet daar ging met 1,6 procent omhoog. Kinepolis Groep en Group Blijweert bouwden in 2011 een project van studio's en appartementen in Ter Platen (Gent). Duquenne hoopt dat Kinepolis dit jaar nog projecten in binnen- en buitenland aan te kondigen.

Bioscoopbezoek is volgens Duquenne geen groeimarkt en is historisch licht aan het dalen. Toch ziet hij cafébezoek als een grotere concurrent dan video-on-demand of televisie, die meer films programmeren. Voor 2013 ziet hij een stevige line-up, vooral in de zomer en het najaar. De ceo benadrukte ook het belang van lokale films.