Treinpendelaar maakt website om compensatie NMBS aan te vragen
Foto: rr
Een ontevreden NMBS-pendelaar heeft een website gemaakt waarop je kan opvragen hoe vaak een trein vertraging had op een traject. Bedoeling is om eenvoudiger een compensatievergoeding aan de NMBS te vragen, zegt initiatiefnemer Christophe Echement in Le Soir.

Sinds een week staat de website belate.be online. Je kunt opzoeken welke treinen vertraging hadden en om hoeveel minuten het ging. Na gratis registratie kun je voor een specifieke lijn opzoeken hoe vaak een trein vertraging had en of je als treinreiziger recht hebt op een compensatie.

Handig voor wie bij de NMBS een aanvraag tot compensatie wil indienen.

Tijdsverschil

Wel zitten een paar zwakke punten aan het systeem. Zo blijkt het cijfermateriaal niet altijd overeen te komen met de maandelijkse statistieken van Infrabel, schrijft Le Soir. Belate.be haalt zijn informatie 'uit verschillende bronnen, zoals de Belgische spoorwegensites, gebruikers van de website en een groot netwerk van vrijwilligers (treinspotters)', staat in de disclaimer te lezen.

De website biedt dan ook uitdrukkelijk geen garantie op succes. 'Wij garanderen niet dat u een vergoeding zal ontvangen', klinkt het. Belate.be wil vooral een hulpmiddel zijn bij 'het invullen van formulieren om een vergoeding te ontvangen van de spoorwegmaatschappij'.

Overigens bestaan er nog meer sites die hulp bieden bij het aanvragen van een compensatie zoals de website Treinvertragingen.com en de smartphone-app Late For Good.

Vergoeding

De NMBS voorziet een vergoeding bij sommige vertragingen. Het gaat om 100 procent bij een vertraging van 60 minuten, 50 procent bij tien vertragingen van 30 minuten en 25 procent bij twintig vertragingen van een kwartier (binnen een tijdspanne van een half jaar).