De Fyra heeft geen markt

Eén maand is het al geleden dat de eerste Fyra tussen Brussel en Amsterdam reed. Sindsdien reed hij vooral met vertraging, of helemaal niet. Er is meer aan de hand dan wat kinderziektes, zeggen Arriën Kruyt en Stefan Stynen .
De Fyra heeft geen markt

Hij was de afgelopen maand niet uit het nieuws te branden, de in aardbeienyoghurt gevallen kruimeldief. Sinds 9 december laten NMBS Europe en NS HiSpeed de vierstedentrein Fyra rijden tussen Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam.

Wat kenners hadden gevreesd, gebeurde: de door het Italiaanse AlsaldoBreda gebouwde treinstellen blijken nogal wispelturig. De ene rit verloopt vlekkeloos, de volgende met horten en stoten. In december 2012 bedroeg de gemiddelde stiptheid slechts 63 procent. Niet iedere trein haalde zijn voorziene bestemming, zoals begin januari maar weer eens bleek. De verklaring ‘kinderziekten' is vergezocht als het om de Fyra gaat, want de proefritten duurden meer dan drie jaar. Ter herinnering: oorspronkelijk had de Fyra in 2007 al moeten rijden.

Geen Thalys light, maar Benelux plus

Bij alle aandacht voor het technisch falen mogen we niet vergeten dat vooral het commerciële concept van de Fyra niet deugt. De spoorwegen hebben een Thalys light neergezet. Voor twee treinen die dezelfde spoorwegondernemingen in het topsegment plaatsen is er gewoon geen markt. Brussel-Amsterdam is iets anders dan Parijs-Marseille. Wat de reizigers willen is een Benelux plus – elk uur een snelle intercity met meerdere haltes zonder poespas van tombolatarieven en verplichte reservering. Zeker, er zijn goedkope aanbiedingen tussen Brussel en Amsterdam, maar tegelijkertijd is een goede aanbieding als het Beneluxretour met stille trom afgevoerd. Een Gentenaar die een weekendje ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer