Amazon bekritiseert iPad mini in advertentie
Foto: amazon
De startpagina van Amazon toont een opvallende advertentie, waarin de webwinkelier zijn eigen Kindle-tablets aanprijst en de draak steekt met de iPad mini van Apple.

'De Apple-tablet van 7,9 inch toont minder pixels dan concurrerende 7-inch tablets. Je propt er dus een slechter scherm in, rekent meer aan, en beschuldigt anderen omdat ze comprissen zouden sluiten? Gedurfd.' Met dat citaat van Gizmodo opent webwinkel Amazon zijn site. Onder de noemer 'Veel meer voor veel minder' zet Amazon zijn eigen Kindle Fire HD naast de iPad mini.

Het scherm van die kleinere iPad is volgens Amazon met 163 beeldpunten per inch beduidend minder goed dan dat van hun eigen 7-inch tablet, dat 216 beeldpunten op dezelfde oppervlakte toont. En de Amazon-tablet kost dan nog eens 130 dollar minder dan de iPad mini.

Dit soort agressieve reclamecampagnes belicht natuurlijk nooit het volledige verhaal. Over het verschil in aanbod bij de apps wordt bijvoorbeeld met geen woord gerept. Het is wel de eerste keer dat Amazon zo openlijk kritiek geeft op een specifiek toestel van een concurrent - doorgaans komen zo'n aanvallen uit het kamp van Samsung.

Aan de basis van deze uitval ligt wellicht de commentaar van Apple-baas Tim Cook. Die zei onlangs dat Apple geen 7-inch tablets zal maken omdat het geen goede producten zijn. Volgens Cook maken de huidige kleine tablets te veel compromissen en speelt de iPad mini in een heel andere competitie.