Vijf kinderen en drie volwassenen zijn maandagmorgen gehospitaliseerd na een CO-intoxicatie in een woning in het Waals-Brabantse Itter. Het betreft slachtoffers uit twee gezinnen die tijdens de nacht van zondag op maandag onder hetzelfde dak logeerden.

Eén persoon die nog bij bewustzijn was, verwittigde de hulpdiensten. De zeven anderen waren bewusteloos bij aankomst van de brandweer van Tubeke.

De oproep omstreeks 05.15 uur naar de 100-centrale in Bergen maakte gewag van een persoon die onwel was. Bij aankomst stelde de brandweer vast dat acht personen een CO-intoxicatie hadden opgelopen.

Na de interventie van de hulpdiensten werden de slachtoffers - allen inmiddels terug bij bewustzijn - naar ziekenhuizen in Nijvel, Tubeke en Halle gebracht. De ernst van hun toestand wordt verder onderzocht.

Volgens de eerste elementen zou de intoxicatie veroorzaakt zijn door een balspel van de kinderen in de kelder van het huis. Daarbij zou de bal per ongeluk een afvoerbuis van de verwarming hebben losgerukt waardoor de verbrande gassen zich ‘s nachts in de woning konden verspreiden, aldus luitenant Christian Wellens van de brandweer van Tubeke.