Ford Genk sluit in 2014, zodra de modellen die zich nog in de fabriek situeren,uitgeput zijn. Het bedrijf belooft 'maatregelen en ondersteuning' voor de getroffen werknemers. Dat zijn er 4.264, waarvan 3.996 arbeiders en 268 bedienden, en nog eens 5.000 arbeiders bij de toeleveranciers. De sluiting is een gevolg van overcapaciteit in Europa. Dat heeft de topman van Ford in Europa, Stephen Odell, woensdag verklaard.

Die overcapaciteit is op termijn onhoudbaar. Dat Ford van alle Europese fabrieken juist Genk sluit, ligt aan het feit dat de fabriek maar 48 procent van de productiecapaciteit benut. Die beslissing tot geplande sluiting werd vorige week genomen. De topman had het over een moeilijke beslissing.

Odell zei ook dat hij van plan is om woensdagnamiddag de vakbonden van de Genkse Ford-fabriek te ontmoeten. De vakbonden hadden eerder op de dag zo’n ontmoeting nog geweigerd.

'Wij zijn ons ten volle bewust van en aanvaarden de maatschappelijke plichten van Ford in deze moeilijke situatie en zullen, indien het herstructureringsplan zou worden bevestigd, zeker stellen dat we de maatregelen zullen nemen en in de ondersteuning zullen voorzien om de gevolgen voor alle betrokken werknemers te milderen', meldt Ford verder in een persbericht..

Het nieuws van de sluiting werd woensdagochtend meegedeeld op de bijzondere ondernemingsraad. De Europese top van het bedrijf was daarbij niet aanwezig. De werknemers in Genk moesten het stellen met een korte mededeling van de plaatselijke directie. 

De Ford-directie wenste nog te benadrukken dat de beslissing tot sluiting vorige vrijdag genomen werd. Dat de beslissing vandaag meegedeeld wordt heeft dus niets te maken met de gemeenteraadsverkiezingen bijna anderhalve week geleden.

Productie verhuist naar Valencia

Met de volledige sluiting is het meest negatieve scenario dat op tafel lag, werkelijkheid geworden. Ford Genk stopt met de productie van de Mondeo in 2013. De productie van de S-Max en de Galaxy stopt het jaar nadien.

Ford is nu van plan om de Ford Mondeo, S-Max en Galaxy van de volgende generatie in het Spaanse Valencia te maken. Ook een vestiging in het Duitse Saarlouis zou kunnen profiteren. 'Onder voorbehoud van verdere studie', zouden de compacte voertuigen C-MAX en Grand C-MAX in 2014 in die fabriek gemaakt kunnen worden, in plaats van in Valencia.

Belofte gebroken

De Limburgse arbeiders zien met het nieuws een belofte gebroken. Vakbondsman Walter Knop vindt het 'misdadig'. Op 30 november 2010 werd immers een akkoord ondertekend door de ceo van Ford Europe, Stephen Odell, over de toekomst en verdere investeringen in Ford Genk en Ford Lommel. Vorige maand werd dat akkoord nog herbevestigd door de top van Ford.

Het personeel van Ford Genk had 12 procent ingeleverd op het loon om de nieuwe productiemodellen, die deel uitmaakten van dat akkoord, in Genk te houden.

In Genk komt het nieuws aan als een mokerslag. Een paar honderd arbeiders stonden aangeslagen voor de poorten van de fabriek. Ongeloof maakte snel plaats voor woede en verdriet.

Ook weerklinken de eerste steunbetuigingen voor de getroffen werknemers, uit politieke hoek, vanwege de werkgeversorganisaties maar ook van andere fabrieken, zoals de Audi-vestiging in Brussel. In 2006 werd Volkswagen Vorst met sluiting bedreigd, maar nadat Audi de fabriek overnam, kon bijna de helft van de jobs behouden blijven.

'Wij zijn toen nipt gered geweest, maar we kunnen ons inleven in wat de mensen daar nu meemaken. We betuigen onze steun aan de duizenden mensen die getroffen worden door de sluiting van de Ford-fabriek', zegt Edwin De Clercq, ABVV-hoofdafgevaardigde bij Audi Brussel.

Overcapaciteit

Met de sluiting wil Ford een oplossing bieden voor de overcapaciteit, die een gevolg is van de dalende vraag - met meer dan 20 procent sinds 2007 - op de West-Europese automarkt. 'De verkoop van nieuwe auto's heeft dit jaar het laagste punt bereikt in bijna 20 jaar en zal naar verwacht wordt volgend jaar op dit niveau blijven of nog verder dalen', zegt Ford.

'De voorgestelde herstructurering van onze Europese productieactiviteiten vormt een essentieel onderdeel van ons plan om de activiteiten van Ford in Europa te versterken en opnieuw met winstgevende groei aan te knopen', schrijft de topman van Ford Europe, Stephen Odell, in het persbericht.

Donderdag zullen toplui van Ford meer uitleg geven aan analisten en media via een telefonische vergadering. Voorzitter en ceo Alan Mulally, financieel directeur Bob Shanks en Europees topman Stephen Odell zullen daaraan deelnemen.

Deze middag had de Ford-top samen met Vlaams minister-president Kris Peeters en Federaal premier Di Rupo.

Om 16.00 uur worden de vakbonden verwacht op het kabinet van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Om 18.00 uur kunnen de vakbonden aanschuiven bij premier Elio Di Rupo en de federale regering.