De communicatie van Ford naar de werknemers van de toeleveranciers is beneden alle peil. Dat stelt de liberale vakbond ACLVB. Ook de directies van toeleveranciers Zender Industrie (Genk) en Kautex Textron (Tessenderlo) reageren verontwaardigd. In het gesprek met de Ford-top heeft Vlaams minister voor Innovatie Ingrid Lieten (SP.A) ervoor gepleit om de toeleveranciers in te schakelen in het Europese netwerk.

‘Bij de vier leveranciers van Ford die met een transportsysteem met het bedrijf verbonden zijn, zijn de werknemers nog niet op de hoogte’, verklaart de ACLVB. ‘De poorten zijn gesloten, en er zijn nog geen bijzondere ondernemingsraden geweest. De mensen daar worden in het ongewisse gelaten’, ‘De manier waarop Ford Genk communiceert is een multinational onwaardig.’

Bij Kautex Textron, dat brandstoftanks produceert voor Ford en andere bedrijven, is de onrust groot. ‘In de fabriek in Tessenderlo werken nu 220 mensen’, legt algemeen directeur Dirk De Wachter uit.

‘Enkele mensen zullen getroffen worden door de sluiting van Ford Genk. Hoeveel er dat precies zullen zijn, is nu nog moeilijk te bepalen. Dat hangt af van wat Ford beslist over de fabrieken in Valencia en het Duitse Saarlouis. In ieder geval zullen we ons verlies niet kunnen goedmaken als een deel van de productie van Valencia verhuist naar Saarlouis. We leven hier alleszins mee met de getroffen gezinnen.’

Her personeel van Zender Industrie, dat enkel voor Ford Genk onder meer spoilers en voor- en achterbumpers assembleert, is zo mogelijk nog ongeruster. ‘Onze 98 medewerkers zijn totaal van slag’, zegt financieel directeur Ivan Thoelen.

‘Maar zolang Ford niet sluit, hebben we nog hoop dat we kunnen blijven produceren. Intussen blijven we het werkschema van Ford volgen: voorlopig is er economische werkloosheid. Wat er in de nabije toekomst staat te gebeuren, weten ook wij niet. We hebben alles via de pers vernomen.’

Lieten wil toeleveranciers in België proberen houden

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten heeft er bij de directie van Ford Europe voor gepleit om de toeleveranciers van Ford Genk in België te houden en hen te laten exporteren naar Spanje.

“Ik heb de directie gevraagd of het zin heeft hen te helpen een paar jaar te overbruggen, maar daarop heeft ze ontwijkend geantwoord”, aldus Ingrid Lieten. “Ik had daarentegen wel de indruk dat ze wilde praten over mijn voorstel rond de toeleveranciers.”

Lieten heeft Odell en de andere directieleden ook gevraagd om de eerste partner te zijn bij de eventuele verkoop van de terreinen. “Daar ligt een taak voor de Limburgse Reconversiemaatschappij”, zegt ze.

De Limburgse heeft echter niet het gevoel dat de directie zich open zal opstellen. “Het was een zeer zakelijk, juridisch goed voorbereid gesprek”, zegt Lieten, waarna ook zij moet toegeven dat de sluiting wellicht onherroepelijk is.