Kijker zal betalen voor uitgesteld kijken
Christian Van Thillo Foto: pn

Reclame doorspoelen zal u weldra geld kosten. Dat zeiden mediatoplui Christian Van Thillo en Wouter Vandenhaute dinsdag tijdens een debat waar ze opvallend lief voor elkaar waren – maar zeer scherp voor Telenet.

Vier en VTM nemen het momenteel tegen elkaar op voor de kijkcijfers. Dinsdag traden Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver (moeder van Vier en Vijf) en Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep (dat de helft van VMMa bezit) voor het eerst sinds de lancering van Vier tegen elkaar in debat, tijdens een lunch georganiseerd door de Belgian Management and Marketing Association.

De twee media-toplui waren bijzonder hartelijk. ‘Ik wil VTM feliciteren want ze zijn goed bezig’, zei Vandenhaute. ‘Er zijn een paar VTM-programma’s die ik zelf had willen maken’, zei hij zelfs. En Van Thillo gaf ruiterlijk toe te zijn ‘wakkergeschud’ door de overname van VT4 door De Vijver. ‘We moesten ons afvragen waar onze merken zwak stonden, en we moesten daaraan werken.’

De twee bleken het over heel veel eens. Volgens Van Thillo en Vandenhaute is er plaats voor hun beide commerciële zenders. ‘Onze positionering is verschillend’, zei Van Thillo. ‘We zijn elk ons eigen verhaal aan het schrijven en werken daar hard aan’, vulde Vandenhaute hem aan.

Tegelijk vrezen ze allebei dat de reclame-inkomsten niet zullen volstaan om de huidige - historisch hoge - uitgaven aan lokale programma’s te blijven betalen. De extra inkomsten moeten komen van digitale diensten. Die diensten is Telenet ondertussen al aan het aanbieden, maar zonder hen daarvoor te betalen. ‘De zenders zijn voor voldongen feiten gesteld’, zei Vandenhaute, ‘Nu willen we rond de tafel zitten en praten.’ Of Telenet dus moet bijpassen wat de adverteerders minder besteden bij de commerciële zenders, luidde de vraag aan Vandenhaute. ‘Onderhandelingen moet je niet in publiek voeren’, antwoordde die.

‘Premium’

Maar ook de kijker zal betalen, dat gaven de mediatoplui in bedekte termen te verstaan. ‘De Vlaamse kijker is erg verwend’ zei Christian Van Thillo nog. ‘Hij kijk naar locale content die veel duurder is dan internationale programma’s. De vraag is of dat vol te houden is enkel met de inkomsten die er vandaag zijn.’ Vandenhaute formuleerde het een beetje anders: ‘De kijkers krijgen voor zeer weinig geld een fantastisch product, we moeten kijken hoe we daar tot een nieuw evenwicht kunnen komen’, zei hij. ‘De gratis maatschappij van Steve Stevaert bestaat niet, uiteindelijk moet iemand betalen’.

Van Thillo suggereerde een model waarbij uitgesteld kijken alleen gratis blijft als je de reclame niet meer kunt doorspoelen. ‘En dan kun je ook een premium model bedenken waarbij je betaalt maar zelfs geen reclame moet doorspoelen omdat er geen reclame meer in zit’, zei hij. ‘Daar gaat het naartoe, denk ik.’

Vandenhaute zei verder nog dat hij tevreden is met de lancering van Vier, ondanks kijkcijfers die door media en adverteerders eerder lauw zijn onthaald. ‘De buitenwereld zat met een vergrootglas naar ons te kijken, de verwachting was enorm en we wisten dat we daar nooit tegenop konden’, zei de Woestijnvisser. ‘Ik ben blij dat de kop er nu eindelijk af is, er is een ijkpunt en we kunnen nu beginnen werken.’