Brouwerij Haacht, die onder meer het Primus-bier maakt, heeft in de eerste jaarhelft een verlies van 90.000 euro geleden. De brouwerij kampte met een forse stijging van de kosten (grondstoffen, energie, lonen,...) en een tegenvallende verkoop in België. Voor de overkoepelende holding Co.Br.Ha halveerde de winst, tot 1,49 miljoen euro.

In het voorjaar kondigde Brouwerij Haacht nog aan dat ze de prijzen met 6 procent ging optrekken, maar dat volstond niet om de kosten te dekken, staat donderdag in een persbericht. De kosten (bij gelijk volume) stegen met bijna 11 procent, de moutprijs zelfs met 60 procent.

Daarenboven viel ook de verkoop in België tegen: die daalde met 5,9 procent en zelfs meer dan 7 procent in de horeca. Het bedrijf verwijst naar ‘een koude winter, bedroevend lenteweer en een spaarzame consument’, waardoor de Belg minder op café ging.

Het aandeel van de thuisconsumptie wordt alsmaar belangrijker voor Brouwerij Haacht, maar in dat segment waren er de voorbije maanden dan weer tal van promoties. Speciaalbieren zoals ‘Tongerlo’ en ‘Keizer Karel’ boekten een verdere groei. En ook de export ging vooruit.

Alles samen daalde de omzet van de groep met 1,3 procent, tot 46,5 miljoen euro. De nettowinst voor Co.Br.Ha kwam uit op 1,49 miljoen euro, tegen 3,3 miljoen vorig jaar.

Voor de tweede jaarhelft is het bedrijf iets optimistischer: de verkoopcijfers zijn positief, maar onderliggend (hogere kosten) blijft de toestand dezelfde. De brouwerij zegt dat het tweede semester beter zou moeten zijn dan dezelfde periode vorig jaar. Een jaarprognose geeft de groep niet vrij.