Kinepolis opnieuw toe aan expansie
Foto: ep
Bioscoopzaaluitbater Kinepolis is opnieuw toe aan expansie. Dat heeft ceo Eddy Duquenne donderdag verklaard bij de toelichting van de halfjaarresultaten voor 2012. 'Na enkele jaren van intern orde op zaken te stellen, kunnen we nu nadenken over verdere expansie van de groep.'

'In eerste instantie is er een opportuniteit om te groeien in landen waar we al aanwezig zijn', zegt Duquenne. In Kinepolis’ thuismarkt België is de groep al marktleider en is er de concurrentiebelemmering, zo klinkt het, maar 'Frankrijk interesseert ons, en ook Spanje'.

Nochtans is Spanje, traditioneel een land met veel cinefielen, de plek waar Kinepolis in het eerste semester van dit jaar 12 procent minder bezoekers kon lokken dan tijdens dezelfde periode het jaar ervoor. Een van de redenen is dat er minder lokaal filmaanbod was doordat lokale filmproducenten er minder films geproduceerd kregen door de crisis.

Bovendien trekt de Spaanse regering-Rajoy als besparingsmaatregel vanaf september de btw op bioscooptickets op van 8 naar 21 procent. 'Maar ondanks minder bezoekers, blijft de Spaanse markt goed bijdragen tot het financieel resultaat van de groep', zegt financieel directeur Nicolas De Clercq. 'In de Spaanse privébioscoopmarkt blijven we nummer één op vlak van rendabiliteit.'

Kinepolis kijkt niet alleen naar afzetmarkten waar het al aanwezig is

Maar dat betekent niet dat Kinepolis enkel kijkt naar mogelijkheden in landen waar het nu al aanwezig is, met name België, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Polen. Expansie kan volgens Duquenne 'eender waar in Europa, waar er minimaal een publiek van een miljoen bioscoopbezoekers gevonden kan worden'.

Zo zijn Nederland en Duitsland niet uitgesloten, maar 'Duitsland is een moeilijke markt'. Buiten Europa heeft geen zin, klinkt het, want het blijft in de filmsector belangrijk de lokale markt te begrijpen.

Kinepolis staat voor 'conservatieve' expansie

Al is Kinepolis echter wel op 'conservatief' expansiepad. Er wordt eerder gekeken naar stabiele economieën en opportuniteiten worden voorzichtig 'afgewacht', zo benadrukt CEO Duquenne, die sinds 2008 het familiebedrijf een nieuw elan gaf. Zo zijn in Spanje nu 'opportuniteiten zat', maar wacht Kinepolis 'op het juiste moment om het juiste target te kopen', legt Duquenne uit.

'Conservatief' is overigens het ordewoord voor de topman. In de toekomststrategie is er lang geen sprake van een koerswijziging, maar komt het aan op finetuning. Zo wordt nog meer ingezet op diversifiëring in de Mega Candy-snoepwinkels en worden kostenbesparingen gezocht in bijvoorbeeld het efficiënter organiseren van schoonmaakploegen of energiebesparende led-verlichting.

De sfeer van 'le goût du centime' leeft in het bedrijft, zo vat Duquenne het samen.