Wondermachine voor wegenwerken beschadigt wegdek
Foto: rr
De 'verplaatsbare barrier', de machine die een voorlopige betonnen vangrail bij wegenwerken snel kan verplaatsen, blijkt het wegdek te beschadigen. Tegen alle verwachtingen in komt het systeem de snelheid van de werken ook niet ten goede. Het proefproject op de E40 tussen Erpe-Mere en Affligem wordt daarom stopgezet. De grote gele machine werd vorige week nog maar voorgesteld door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).

Tijdens de zomervakantie zijn er vijf grote werven op de Vlaamse autosnelwegen. De 'verplaatsbare barrier' moest het fileleed draaglijk maken, maar het proefproject op de E40 tussen Erpe-Mere en Affligem, waarbij betonnen barriers sinds 29 juni machinaal verplaatst werden, is nu stopgezet.

Niet sneller maar trager


Tegen alle verwachtingen in zorgen de barriers niet voor een kortere uitvoeringstermijn, maar net voor vertraging. Zo hebben ze over een zone van zo'n twee kilometer afdrukken met een diepte van één tot drie millimeter in het asfalt achtergelaten. Er zijn ook enkele bandensporen van rupsbanden op dezelfde rijstrook. De aannemer zal het wegdek opnieuw aanleggen.

'De betonnen barriers kunnen pas van rijstrook verplaatst worden als de nieuwe asfaltlaag voldoende afgekoeld is', zegt woordvoerster Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer. 'Die afkoelperiode is langer dan voorzien, waardoor de barriers niet snel genoeg verplaatst kunnen worden en de werfzone niet snel genoeg kan opschuiven.'

Opnieuw klassieke signalisatie


Om de werf niet onnodig te vertragen, is in samenwerking met de aannemer gekozen om terug over te schakelen naar klassieke signalisatie. Daarvoor zullen extra mensen ingezet worden om die 's morgens en 's avonds te verplaatsen.

Door de stopzetting van het proefproject komt de einddatum van de werken, 19 juli, niet in het gedrang. De verkeerssituatie, overdag twee rijstroken en 's nachts één rijstrook, blijft dezelfde. 

Wondermachine


De 'verplaatsbare barrier' werd vorige week nog maar voorgesteld door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). Zij was bijzonder trots op de nieuwe wondermachine. 'De werfzone kan op deze manier snel heringericht worden van twee versmalde rijstroken, naar één en omgekeerd. Daardoor wordt er extra werfruimte gecreëerd in de daluren', klonk het.