Prijzen tablets 21 procent gedaald
Foto: shutterstock
Het voorbije jaar is de gemiddelde verkoopprijs van een tablet met 21 procent gedaald. Een tablet kost nu gemiddeld 386 dollar, blijkt uit onderzoek van IMS Research.

In het wereldje van smartphones en tablets vechten fabrikanten een bittere strijd uit om in de gunst van de consument te komen. De prijs van zo'n tablet is een belangrijk punt waar tabletmakers het verschil proberen te maken.

En die prijzen zijn het voorbije jaar 21 procent gedaald, becijferde IMS Research. De gemiddelde verkoopprijs van een tablet ligt volgens hen momenteel op 386 dollar. De onderzoekers schrijven deze daling voor een stuk toe aan Apple, dat bij de lancering van de nieuwe iPad de prijs van de vorige iPad 2 verlaagde. Hierdoor zette de tabletmarktleider zijn concurrenten stevig onder druk en werden ze bijna gedwongen om ook hun prijzen te laten zakken. 

Evenwicht tussen prestaties en winst

'Er zijn een aantal zaken waarmee tabletfabrikanten kunnen differentiëren, en prijs is de belangrijkste factor om consumenten aan te trekken die iets anders dan de iPad willen', zegt Gerry Xu, die het rapport van IMS Research heeft opgesteld. 'Verwacht wordt dat meer tabletmakers zich zullen focussen op de onderkant van de tabletmarkt. De grootste uitdaging bij goedkope tablets is een evenwicht zoeken tussen prestaties en winstgevendheid.'

Er zijn een aantal tablets op komst die de markt verder onder druk zullen zetten. Zo is er de Google-tablet, en de kans is groot dat ook Amazon met een nieuwe versie komt van zijn prijsbreker, de Kindle Fire.