VOORHAMME OVER SCHOOL VAN MORGEN

‘Ga radicaal voor digitaal'

Het onderwijs van morgen zal digitaal zijn of niet zijn. Daar is Robert Voorhamme (62), schepen van Onderwijs in Antwerpen, van overtuigd. ‘Alleen met computers in de klas kun je onderwijs op maat in een heterogene groep leerlingen aanbieden.'
‘Ga radicaal voor digitaal'
kvg

Hij is geboren op het Kiel en dus een Beerschot-aanhanger. Maar toch ziet Robert Voorhamme (SP.A) liever geld naar onderwijs gaan dan naar een voetbalstadion. Hij is tien jaar schepen van Onderwijs in Antwerpen en hij weet dat de uitdagingen groot zijn. In zijn stad, in heel Vlaanderen.

Zijn ideeën schreef hij neer in een boek, dat vandaag wordt voorgesteld. ‘Ik wil onderwijs opnieuw centraal in het maatschappelijk debat plaatsen en niet alleen overlaten aan de specialisten.'

Van uitdagingen gesproken: Antwerpen moet om de zoveel maanden klasjes bijmaken, dat lijkt op paniekmaatregelen.

‘De bevolkingsaangroei gaat veel harder dan we ooit voorspeld hadden. We hebben al veel werk verzet en er zit nog veel in de pijplijn. Het is alleen spijtig dat het zes jaar duurt om een nieuwe school van steen en mortel te bouwen. Die periode moeten we overbruggen met noodmaatregelen. De voorbije drie jaar zijn we er met alle netten in geslaagd in het basisonderwijs 5.500 plaatsen te creëren. Dat zijn 22scholen. Bijna een mirakel.'

Als we nieuwe scholen bouwen, laten we er dan nieuw onderwijs in geven, schrijft u.

‘We vinden ons onderwijs goed, maar het begint van zijn pluimen te laten. Uit de Pisa-studies van de Oeso is gebleken dat ons onderwijs niet goed om kan met heterogene groepen, met jongeren van vreemde afkomst, die een taalachterstand hebben. Bijgevolg krijgen we te veel zittenblijvers en te veel jongeren die zonder diploma van school gaan.'

&lsquo ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer